– På grunn av uenighet med TV 2, er det brudd i forhandlingene og vi har for tiden ikke rettigheter til å vise innholdet fra denne kanalen, står det i en tekst Get har publisert der tv-seerne vanligvis finner TV 2s kanaler.

Ved midnatt løp distribusjonsavtalen mellom TV 2 og Get-eier Telia ut. De siste dagene har partene forhandlet uten å komme til enighet. Dermed mister nær en halv million Get-kunder TV 2s kanaler.

– Vi beklager veldig overfor alle våre kunder. Dette er ikke en løsning vi har ønsket. Vi har jobbet hardt for å komme til enighet, men vi har dessverre ikke klart det, sier Pål Rune Kaalen, leder for privatmarkedet i Telia Norge i en pressemelding.

Selskapet skriver at de er positive til å gjenoppta forhandlingene så raskt som mulig for å finne en løsning.

«Lei oss for seerne som rammes»

– Det er helt tydelig at Telia ikke har vært interessert å bli enige. De har gitt oss tre tilbud som ligger under det de betaler i dag. De har allerede den laveste prisen i markedet. Vi har aldri opplevd at noen tilbyr oss vesentlig mindre enn det de allerede gjør, sier organisasjons- og kommunikasjonsdirektør Sarah Willand i TV 2.

– Vi fikk det siste tilbudet fra Telia 20 minutter før midnatt. Vi svarte at vi var villige til å møtes klokken halv ett og forhandle videre. De gadd ikke engang å svare før de stengte kanalene, fortsetter hun.

– Kommer dere til å forhandle videre nå utover natten?

– De har tatt av kanalene og gått til brudd. De har tydelig kommunisert at forhandlingene er over. De gikk ut med informasjon til kundene at det var brudd klokken 12.

Gets kunder mister TV 2, TV 2 Zebra, TV 2 Nyhetskanalen, TV 2 Livsstil, TV 2 Sport 1 og 2, TV 2 Sport Premium og C More-kanalene.

– Vi må konstatere at Get er blitt noe annet etter at de ble kjøpt av Telia. Bruddet var uunngåelig og vi er lei oss for alle seerne som rammes av det. Vi har strukket oss langt for å bli enige, sier Willand.

Telias kommunikasjonsdirektør, Henning Lund, svarer slik i en epost:

– Vi sendte over vårt tredje tilbud lørdag ettermiddag, men hørte ikke noe fra de før sent søndag kveld da de kom med sitt tredje tilbud. Vi snudde oss da raskt rundt, kom de i møte på flere punkter og sendte over et nytt forslag to timer senere. Deretter tok vi kontakt rett før midnatt for å høre hva de tenkte, men dessverre svarte de ikke på telefonen.

– Utfordringen er at avtalen gikk ut ved midnatt, og ettersom vi da ikke var blitt enige så har ikke vi hverken lov eller rettigheter til å sende TV 2s kanaler, skriver Lunde.

Krever likelønn

– Det er veldig tøffe forhandlinger. Det er enorme avstander og liten tid igjen. Det ser vanskelig ut, sa Willand noen timer før fristen gikk ut.

– Vi har prøvd masse, men uansett hva vi kommer med virker det som de er lite interessert, sa Willand.

– Hva er dere uenige om?

– Mye handler om penger. Vi mener de skal betale like mye som andre distributører. Det Telia gjør er omtrent som at en arbeidsgiver kommer til et lønnsoppgjør og ber alle om å gå ned i lønn. Det kan vi ikke akseptere. Vi krever likelønn, fortsatte hun.

Uenig i beskrivelsene

Telias Henning Lunde er ikke enig i Willands beskrivelser om likelønn:

– Det er omvendt. Vi har allerede gitt TV 2 en kraftig prisøkning i år, men nå krever de veldig mye mer på toppen av dette for stadig mindre innhold. Det blir som om man etter å ha fått en kraftig lønnsøkning rett etterpå ber om en mye større lønnsøkning på toppen, sier han.

Han mener også at det ikke går an å sammenligne Get med de andre tv-distributørene.

– Man kan ikke sammenligne epler og pærer. Ta f.eks. distribusjonsselskapet RiksTV som TV 2, NRK og Telenor eier likt. Hvilken pris betaler de til TV 2? Vi har bedt om dokumentasjon på påstanden, men det har vi ikke fått, sier han.

Mener Telia er opportunistiske

At TV 2 leverer mindre innhold, er Willand ikke enig i.

– Det Telia her sier er direkte feil. Det Telia kaller en kraftig lønnsøkning, er altså mindre enn det de andre betaler. Deres tilbud handler så langt om å betale mindre, for mer innhold. Ja, det er faktisk mer innhold, selv om Lunde ikke har fått det med seg.

Hun vil ikke kommentere hvor stor økonomisk distanse det er mellom TV 2 og tv-distributøren, men sier de vil betale mindre for mer innhold.

– Færre og færre ser på lineær-tv. Er det ikke logisk at de betaler mindre?

– Nå forholder ikke tv-seere seg til markedsandeler. De forholder seg til Kompani Lauritzen, Åsted Norge og 21-Nyhetene. Programmer som har dratt flere seere enn på lenge. Disse programmene koster mer og ikke mindre å lage. For å ikke snakke om prisen på sportsrettighetene som har skutt i været, sier hun.

Sarah Willand er organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV 2. Hun kaller mener Telia viser liten interesse for å bli enige.
Sarah Willand er organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV 2. Hun kaller mener Telia viser liten interesse for å bli enige. (Foto: Adrian Øhrn Johansen)

– Vi ønsker å komme frem til en enighet. Det er det vi jobber for. Vi opplever at Telia ikke viser interesse for å komme til enighet, og det i en tid hvor det allerede er stort press på mediene på grunn av koronaviruset. De benytter seg opportunistisk av denne situasjonen, sier Willand.

– Vi opplever at TV 2 tilnærmet har trenert forhandlingene hele veien mens vi har drevet prosessen fremover. Vi sendte blant annet over et nytt tilbud til de i går ettermiddag og hørte ikke noe mer fra de før akkurat nå. Våre forhandlingsfolk har sittet på kontoret i hele dag med åpen dør, og de er klare for å diskutere videre med TV 2 når som helst, kontrer Lunde.

Kan miste Premier League-innspurten

Willand reagerer på påstanden om at kanalen har trenert forhandlingene.

– Det er usedvanlig kreativ uttalelse. Vårt forhandlingsteam har ikke gjort annet enn å vente på at Telia de siste dagene skal svare på hvorfor de ikke vil betale det samme som de andre. De svarer mye, også til media, men ikke på det, sier hun.

TV 2 har rettighetene på Premier League, Tour de France og fotball-EM. Fra 2022/23-sesongen har kanalen mistet Premier League-rettighetene. Samtidig har de sikret seg Champions League og La Liga-rettighetene for årene som kommer.

Søndag varslet tv-kanalen at de skal vise samtlige 92 kamper som gjenstår av Premier League, når sesongen tas opp igjen i midten av juni.

– Hvor lenge kommer et eventuelt brudd til å vare? Kan kundene risikere å miste Premier League?

– Hvis vi ikke klarer å komme frem til enighet, så blir det konsekvensen. Det synes vi er veldig, veldig synd, sier Willand.

Enige om én ting

– Det kan virke som om danskeide TV 2 har kommet til forhandlingsbordet med en forventning om at våre kunder skal betale mye mye mer for stadig mindre innhold. Som vår kunde Berit skriver på TV 2s Facebook: «Jeg er forbannet på TV 2. Alle serier av min interesse legger de over på Sumo. Bare for at vi skal begynne å betale. Så den nye avtalen med Get bør være billigere da vi får mindre og mindre», sier Telias kommunikasjonsdirektør Lunde.

En ting var Lunde enig med Willand i, og det er at forhandlingene gikk trådt.

– Vi er løsningsorienterte og vi både håper og jobber for å komme frem til en enighet. Ingen er tjent med at vi ikke finner en løsning sammen. Men ja, det ser dessverre veldig vanskelig ut nå, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.