Etter flere måneder med forhandlinger mellom TV 2 og Telia, som eier Get, blir det fredag kveld klart at partene har kommet til enighet rundt en midlertidig avtale. Det betyr at Get-kunder nå får tilbake TV 2s kanaler, som har vært uten kanalene siden den gamle avtalen utløp ved utgangen av mai.
DN har vært i kontakt med både kommunikasjonsdirektør Henning Lunde i Telia og kommunikasjonsdirektør Sarah Willand i TV 2.
Ingen vil si noe om detaljene rundt avtalen.
– Partene er blitt enige om å holde detaljene i avtalen konfidensiell. Kompensasjonen vi har gitt våre kunder, 45 ekstra tv-poeng, vil kundene fortsette å beholde ut juli, sier Henning Lunde i Telia.
Willand i TV 2 vil heller ikke avsløre ytterligere detaljer, men sier at de først og fremst er glade for å ha kommet frem til en midlertidig løsning.
– Telia har lagt bort kravet om evige forhandlinger, og vi har kommet frem til et kompromiss angående fristen som begge parter kan akseptere, sier Willand.
– Når er fristen?
– Vi har sikret oss ro og rikelig med tid til videre forhandlinger uten å la seerne i skvisen. Den tiden skal vi bruke godt. Det er krevende forhandlinger som gjenstår, og det har vært stor avstand mellom partene. Begge er innstilte på gode og konstruktive forhandlinger fremover, og vi har blitt enige om et tidsrom som vi mener det burde være mulig å komme til enighet på, sier Willand.
Forhandlingene fortsetter
– TV 2 er glade og lettet over å ha fått den midlertidige avtalen på plass, og at seerne er ute av skvisen. Vi vet at mange har savnet TV 2. En midlertidig løsning har vært vårt hovedfokus gjennom hele juni. Men det gjenstår fortsatt veldig krevende forhandlinger, sier sjefredaktør og administrerende direktør Olav T. Sandnes i TV 2 i meldingen.
Telia, som eier Get, sier de nå vil jobbe frem mot en ny langsiktig avtale.
– På vegne av våre kunder er vi glade for at TV 2s kanaler nå er tilbake. Vi vil samtidig beklage situasjonen som har vært den siste måneden overfor våre kunder. Vi har funnet en god midlertidig løsning for begge parter, og vi ser frem til å jobbe sammen for å bli enige om en ny langsiktig avtale så raskt som mulig, sier Stein-Erik Vellan, administrerende direktør for Telia Norge.
TV 2 og Telia skal fortsette å forhandle videre om en ny langsiktig avtale. Avstanden mellom partene har så lang vært stor, men både Telia og TV 2 er innstilte på konstruktive forhandlinger videre.
Mottilbud «hengte seg opp i systemet»
Rundt en million TV-seere har vært uten TV 2s kanaler siden den gamle avtalen med Telias Get utløp 31. mai.
Kjernen i konflikten har vært penger. I juni meldte Kampanje at TV 2 ville ha 100 millioner mer enn dagens avtale med tv-distributøren. Telia svarte med å tilby 100 millioner kroner mindre enn det de betaler i dag.
I starten av juni møttes partene ved forhandlingsbordet for første gang etter at TV 2s kanaler forsvant for Get-kunder. Imidlertid klarte ikke partene å komme til enighet under møtet, og uken etterpå kom Telia med et mottilbud.
TV 2 var imidlertid ikke kjent med mottilbudet før DN kontaktet kommunikasjonsdirektør Sarah Willand.
– Dette går faktisk ikke an, sa hun da eposten endelig kom frem til rett mottager.
Ifølge Henning Lunde i Telia skyldtes det at eposten til TV 2s spesialrådgiver John Robberstad «hengte seg opp i systemet»(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.