Nettutgaven har begynt å tape penger, opplaget faller på papir og annonsørene svikter i alle kanaler.

Papirutgaven av Dagbladet falt med rundt 20.000 i opplag alle dager i tredje kvartal sammenlignet med samme kvartal i fjor. For søndagsavisen ble den symbolske 100.000-grensen passert med et fall på 17.000 eksemplarer til 93.000. På hverdager fortsetter ferden mot 100.000-grensen, der opplaget nå rapporteres til 107.465 mot 126.000 for et år siden, mens tallene for lørdag er 191.000 mot 213.000 ifjor.

Inntektsfall
I Berner Gruppens orientering for tallene i tredje kvartal heter det at utviklingen i annonsemarkedet har vært «svært krevende». Inntektsfallet er på 20 prosent.

En økning i løssalgsprisen trekker tallene i riktig retning, med en økning på 4,6 prosent i inntekter fra avissalg. Kostnadskutt gjør at driftsresultatet for avisdriften bedres fra minus i fjor til 10 millioner kroner i årets tredje kvartal.

Taper på nett
På nettet hjelper det lite at Dagbladet er landets fjerde største nettsted, målt etter antall daglige brukere. Tallene stiger til 600.000 (opp fra 537.000 i tredje kvartal i fjor), men annonseinntektene synker.

DB Medielab snur dermed et overskudd i tredje kvartal i fjor på 8 millioner kroner til et minus på 6,9 millioner kroner i tredje kvartal i år.

«Kostnadsreduserende tiltak er iverksatt og utviklingen i annonsemarkedet vurderes løpende», heter det i kvartalsrapporten. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.