VG vil ta betalt for en del av innholdet på nett, men ser for seg en differensiert ordning, skriver Dagens Næringsliv.

Avisen er i ferd med å synkronisere alle sine betaltjenester, fra norsk toppfotball til slanketjenesten Vektklubben. Alt skal tilbys i samme ordning. Når Apples iPad kommer til sommeren, vil dette også bli en betaltjeneste.

Administrerende direktør Torry Pedersen i VG ser det som positivt og interessant at flere medieaktører nå går inn for å ta betalt på nett. Men han vil ikke gå inn for samme modell som britiske The Times og The Sunday Times innfører fra juni.

For å få tilgang til nyhetsinnholdet i de Rupert Murdoch-eide avisene må leseren betale ett pund for én dag, eller to pund i uken i en abonnementsordning.

Liten tro på abonnementsmodell
– Å overføre papiravisens abonnementsmodell til nettet har jeg liten tro på. Perspektivet at enten betaler alle, eller så betaler ingen, er feil. Forretningsmodellene på nettet må bygges mye mer differensiert, sier Pedersen til Dagens Næringsliv.

Pedersen og Schibsted-sjef Rolv Erik Ryssdal synes imidlertid det er gledelig at store aktører nå går inn for å kreve betaling for nettaviser.

– Det er positivt at en markedsleder som Rupert Murdoch går foran på denne måten. Så sent som for ett år siden var dette noe han ble latterliggjort for, sier Ryssdal.

Også i USA går utviklingen i retning av å ta betalt av nettkunder. The New York Times vil fra nyttår innføre en stykkprismodell. Et visst antall artikler vil ligge gratis tilgjengelig hver uke, men leserne må betale for å for å gå tilgang til resten av innholdet. I tillegg planlegges et spekter av spesifikke tjenester.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.