Oppdatert med kommentarer fra administrerende direktør Sondre Gravir i Finn.no og Facebooks pr-byrå.

Det har lenge vært spekulert på om og når nettsamfunnet Facebook for alvor vil utnytte sin massive markedsposisjon til å innta markedet for kjøp og salg av ting og tjenester mellom privatpersoner.

Kanskje skjer det nå.

Tirsdag dukket iallefall en helt ny knapp opp blant favorittene i spalten til venstre på siden da norske brukere åpnet Facebook på datamaskinene sine.

«Utforsk og bli med i salgsgrupper i nærområdet ditt,» lokker Facebook.

Les også om Mark Zuckerbergs Neste plan: Ta over «resten» av livet ditt dn+ (DN+)

I kartløsningen kan man søke opp og melde seg inn i grupper i nærområdet, som for eksempel

  • «Imobago» for kjøp og salg av barneting
  • «Oslo fottøy salg/bytte» (selvforklarende)
  • «kjøp/salg pakistanske klær».

Facebook har allerede satt inn støtet for å kapre det globale intranettmarkedet.

DNB er blant verdens første banker som tar i bruk Facebook at Work som Banker inn på Facebook dn+

Nær Schibsted-monopol

I dag har Schibsted-eide Finn.no tilnærmet monopol i flere av kategoriene for rubrikkannonsering, som bil og eiendom, i Norge.

Les også: Varsler basketak med Finn dn+

Derfor kan det ramme børsnoterte Schibsted hardt når Facebook melder seg på i konkurransen:

  • Schibsteds nordiske mediehus, som står bak storaviser som Aftonbladet, VG, Aftenposten og Bergens Tidende, anslås av analytikerne å utgjøre bare fem prosent av Schibsteds samlede børsverdi på 50 milliarder kroner.
  • Nesten all verdi ligger, slik analytikerne ser det, i den globale rubrikkvirksomheten til Schibsted Classified Media. De aller viktigste selskapene i denne divisjonen er handelsportaler som franske Leboncoin.fr, Finn.no og svenske Blocket.se.

I 2014 omsatte Finn.no alene for nesten 1,5 milliarder kroner og hadde en brutto driftsmargin på 44 prosent.

Torget ble gratis

Finn.no driver omfattende utviklingsarbeid, og DN har tidligere omtalt flere forsøk på å etablere nye tjenester som delvis konkurrerer med Finn:

Konkurrerer med arbeidsgiveren

Her er Finn-toppenes superhemmelige baby  

På Finn Torget, den norske markedsplassen for salg av stort og smått mellom privatpersoner, har Schibsted lenge vært forberedt på at det før eller senere ville melde seg konkurrenter.

Våren 2014 ble annonsering gratis for privatpersoner, mens det tidligere hadde kostet 35 kroner.

«Ikke så veldig skummelt»

Finn-sjef Sondre Gravir sier det Schibsted-eide rubrikkselskapet har fulgt Facebooks satsing på salgsgrupper tett.

- Dette er egentlig bare utrulling av funksjonalitet som de har testet i mange land de siste månedene, sier han.

- Hvor skummelt er dette for Finn på en skala fra en til ti?

- Vi synes ikke dette er så veldig skummelt. Det er en helt naturlig utvikling av funksjonaliteten i disse gruppene som Facebook har en stor aktivitet i, sier Gravir.

- Vårt svar er å fortsette å utvikle funksjonaliteten på Finn Torget, slik at det er enkelt, trygt og effektivt å handle der. I dette ligger det betalingsløsning, effektiv meldingstjeneste, sosiale profiler, rating av kjøpere og selgere.

Finn legger nå til rette for direkte oppgjør mellom privatpersoner på tjenesten, men vil ikke binde seg til én enkelt løsning.

Åpen betalingsplattform

- Vi tror det er vanskelig å forutsi hvilken betalingsløsning som vinner frem i alle de ulike markedene. Derfor lager vi en åpen betalingsplattform i Finn, slik at brukerne selv kan velge betalingsmetode. Om det er Vipps, Mcash, kredittkortet ditt eller Finn-kontoen din du bruker, kan du velge selv, sier Gravir.

Finn-sjefen tror ikke markedet for kjøp og salg i Norge er ferdig utviklet.

- Vi har kraftig vekst på Finn i bruk og besøk hittil i år. Selv om folk kjøper og selger brukte ting på Facebook, så tror jeg fortsatt vi kan ha god vekst i Finn fremover. Vi har dessuten bedre funksjonalitet og bedre kategorier som gjør det enklere for brukerne å finne frem. Der skal vi være ledende fremover også, sier Sondre Gravir.

Fannie Friberg i Facebook Nordics' pr-byrå Spotlight PR skriver i en epost at hun antar knappen er en test av nye funksjoner for å gjøre kjøp og salg bedre og enklere i salgsgrupper.

- Vi har ikke mulighet til å dele informasjon om hverken transaksjoner eller lokale tall, skriver Friberg.

Lese mer om medier, kultur, nett, teknologi? Følg DN Etterbørs og @bjorneckblad på Twitter

Du kan også følge DN Etterbørs på Facebook

LES OGSÅ:

Snuser på Norge  

Her er knappen som truer Finn.no

«Okkupert» skal brukes i strømmeeksperiment

Se på DNtv:

Tårer i øyekroken da Oslos siste videosjappe kom til «the end»
DN møtte triste eiere og kunder på Video Nova på Majorstuen på butikkens siste dag: - En æra er forbi.
02:31
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.