Fast Search & transfer gjør det ekstremt godt i søkemarkedet, og ble nylig kåret til verdens fremste innen søk av det anerkjente analysehuset Gartner. Les også: Fast topper søkeliste

Heldig og dyktig
For Fast-sjef John M. Lervik virker det såre enkelt, selv om han innrømmer at Fast har vært heldige.

- Vi har åpenbart vært heldige som har funnet et problem - nemlig det å hente informasjon - der det hele tiden skapes nye verdier, sa Lervik.

Det er også det hans første råd til andre bedrifter dreier seg om.
Her er rådene, presentert på Cisco Strategy Seminar i Oslo.

1. Identifiser et "rikt problem"
Et problem som kontinuerlig skaper nye verdier.

2. Sett høye mål...
Fast Search & Transfer har satt seg som mål å bli et av Europas tre største programvareselskaper innen 2009. Målet er ambisiøst.
- Da skjønner de ansatte at man må strekke seg, sier Lervik.

3. ... men ikke vær naiv. Ting tar tid!

4. Global konkurranse er en krig
- Folk bruker endel skitne knep. Vi har prøvd å ikke snakke negativt om konkurrenter, men det er vanskelig når man blir dolket i ryggen, sier Lervik.

5. Vær paranoid
- Se hva konkurrentene gjør, se på markedsutviklingen. Det er slitsomt, men nødvendig.

6. Rekrutter gode mennesker

7.Finn folk som er flinkere enn deg selv
- Å være redd for å ansette noen som er flinkere enn deg selv er en ekstremt farlig sykdom.

8. Folk må passe inn i kulturen
Fast-sjefen forteller at selskapet, med 40 prosent amerikanere ansatt, har måttet ty til spesielle grep i ansettelsene. Mange amerikanere er nemlig av type for selvsentrerte til å passe inn i Fast-kulturen, mener Lervik.
- Derfor har vi kun ansatt amerikanere som ikke er egosentriske, sier Lervik.

9. Jobb bevisst med å lage en kultur
I Fast streber vi etter at alle skal være effektive og innvoative, enten de jobber innen det juridiske, salg eller utvikling.

10. Velg krevende og innovative kunder
Lervik slår et slag for kundedrevet innovasjon.
- Sånn går utviklingen av nye produkter i den retning kundene ønsker, og det blir ikke "hagleskuddsinnovasjon" , sier Lervik.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.