Innen 2021 skal superbilprodusenten Ferrari kutte sine utslipp med 20 prosent, melder Automotive News Europe.

Ifølge selskapets motor-direktør skal utslippene kuttes med tre prosent i året, fra dagens gjennomsnitt på 270 gram per kilometer. Likevel skal det ikke gå ut over ytelsene.

Siden 2007 skal Ferraris biler ha redusert sine CO2-utslipp med 40 prosent, da gjennomsnittsutslippet lå på 435 gram per kilometer.

Allerede i disse dager kommer det en modell som sparer utslipp, samtidig som effekten øker. Ferrari California T har nå fått en turbomatet 3,9-liters V8-motor med 552 hestekrefter som slipper ut 250 gram, 49 gram mindre enn forgjengeren som uten turbo hadde 483 hestekrefter.l

Alle V8-motorene vil få turbo, mens V12-motorene skal få hybrid-teknologi for å kutte ned på sine utslipp. Dette gjelder på både F12 og FF-modellen.

Les test av Ferrari FF: Forrykende firehjulstrekker

Teknologien er allerede demonstrert på hyperbilen LaFerrari som har en kombinert ytelse på hele 963 hestekrefter. I forhold til forgjengeren Enzo, er den beskjeden på utslippsfronten med sine 330 gram per kilometer. Forgjengeren slapp ut 545 gram per kilometer og hadde "kun" 660 hestekrefter.

Les også: Her er tidenes raskeste Ferrari

Turboer er ikke aktuelt for de store motorene, for man måtte hatt fire stykker, noe som både tar plass og avgir enorme mengder varme, ifølge motor-direktør Dini.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.