I rollen som Sonja Henie er Ine Marie Willmann fabelaktig god både som frekk og selvbevisst superstjerne og som lidende, tyrannisk narsissist. Men vi liker henne aldri, kanskje med unntak av i tilbakeblikkene til barndommen, og de er sparsomme. Fortellingen om Sonja Henie egner seg ikke som Askepott-historie, hun er knapt noen Tonya Harding. Hun kom fra en velstående familie der begge foreldre hadde arvet rikdom, faren hadde en idrettskarriere bak seg og storebror Leif gikk også på skøyter. Så fortellingen om Sonja Henies vekst og fall så å si, er i større grad en historie om en ung kvinne med altfor få nei-mennesker rundt seg.

Som de er portrettert i «Sonja» er både hovedpersonen og broren Leif (Eldar Skar) folk som har hatt såpass lite motgang at de takler det dårlig når den uvegerlig kommer. Leif hadde kanskje et mørkt øyeblikk da han sto i en dunkel belyst pelsforretning i Prinsens gate i Oslo som hadde opphørssalg etter å ha gått konkurs, men han var ikke for stolt til å leve på søsterens penger etterpå.

Sonja Henie blir aldri helt menneske for oss i «Sonja». Filmen begynner på vei til toppen, etter at den tredje OL-medaljen i gull er sikret i Garmisch-Partenkirchen i 1936. Da var det ikke flere mål å hige etter som idrettsstjerne, og Sonja griper begjærlig sjansen til å reise til USA for å være midtpunktet i en turné av eventyrlig isshow. Publikum elsket henne og Sonja finner ut at hun vil være filmstjerne. Det ble hun som kjent, og spilte inn 13 filmer som i tillegg til ufattelig rikdom brakte henne en stjerne på Hollywood Walk of Fame og en pris for minst samarbeidsvillige skuespillerinne.

Fortellingen om Sonja Henies vekst og fall en historie om en ung kvinne med altfor få nei-mennesker rundt seg.
Fortellingen om Sonja Henies vekst og fall en historie om en ung kvinne med altfor få nei-mennesker rundt seg. (Foto: Maipo/Norsk Filmdistribusjon)

Som hun fremstår i «Sonja» hadde ikke Henie akkurat noen fingerspitzgefühl for hva som passet seg og ikke. Til filmprodusenten sin i Fox sa hun: «I can call Goebbels in the morning», da han var bekymret for europeisk distribusjon i krigsårene. For hun hadde spist middag med Hitlers propagandaminister hjemme hos «Der Führer». Hun var dessuten glad i en fest, for å si det forsiktig.

Men når man har et image som avhenger av ungdom, utstråling, sportslige ferdigheter og ubesudlede stjernekvaliteter, må man vite når det er på tide å trekke seg ut av rampelyset. Det gjorde ikke Sonja Henie. Hun bokstavelig talt ranet sin døde mor for å finansiere enda et show etter at hun fylte førti. Det er en av mange grunner til at vi aldri synes synd på henne. Hun hadde muligheten til å trappe ned med verdighet. Hun valgte det motsatte.

Siden det ikke finnes noen tradisjonell Askepott i denne virkeligheten, ingen nitid jobbing for å nå toppen, ingen harde tilbakeslag på veien til suksess, så er det å fortelle om nedturen for så vidt et godt tenkt grep, men det er dessverre ikke like godt gjennomført. «Sonja» er for endimensjonal til at vi virkelig fatter interesse for noen: De to personene som har menneskelige trekk er hennes personlige assistent Connie (Valene Kane) og Sonjas mor (Anneke von der Lippe). Den eneste som gir henne motstand som i noen grad går inn på henne er barndomsvennen og senere ektemann Niels Onstad (Pål Sverre Hagen). Og Hagen er god, men har for lite tid på lerretet.

Filmskaperne har gjenskapt noen av showene og dansenumrene fra filmene hennes, og det er både vakkert og spektakulært, men i det store og hele består «Sonja» av scener der Henie herser med folk for å få det som hun vil, om hun nå er innsmigrende, nedlatende, rasende eller bitter. Og selv om Ine Marie Willmann spiller det godt, har hun lite å spille mot siden de andre rollefigurene praktisk talt er forvist til kulissene.

Umiddelbart slår det en at assistenten Connie er en langt mer interessant figur som favner bredere både dramaturgisk og historisk. Hennes reise fra sult i Belfast til Sonja Henies skygge i Hollywood titter frem i små glimt i Valene Kanes fine tolkning. Men «Sonja» er dessverre blitt en film som blendes av rampelyset.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Se trailer: «Sonja»
02:03