I en ikke altfor fjern fremtid der en streng og brutal ettbarnspolitikk er innført for å holde befolkningseksplosjonen i sjakk, blir syv søstre født i all hemmelighet og tatt vare på av morfar (Willem Dafoe). De får navn etter ukedagene og deler identiteten som Karen Settman. Monday går bare ut på mandag, Tuesday på tirsdag, og så videre. Etter 30 år er maskespillet perfeksjonert: «I thought I told you that yesterday,» sier portneren i bygningen der de bor, men dagens Karen Settman har alltid et svevende og troverdig svar på lager.

Alle syv spilles av Noomi Rapace, som får boltre seg i søstrenes ulike personligheter. En stund.

For de interessante premissene som blir presentert i opptakten til «What Happened to Monday?”, blir rent i senk av et voldspreget actiontog som gjør at man trekker på skuldrene av scener som burde ha fått publikum til å hoppe i stolen, og det lenge før det er slutt. Hvordan ser en arbeidsdag eller en date ut når syv forskjellige personligheter må spille klokkerent? Hvordan har den mektige politikeren Nicolette Caymans (Glenn Close) renkespill ført menneskeheten av sted til et univers der man gir fra seg barn for i alle fall tilsynelatende å legge dem i kryogenisk søvn til en ny og bedre verden oppstår?

Den mandagen Monday ikke kommer hjem til oppsummeringsmøtet, står de andre seks søstrene overfor en intrikat utfordring som kan koste dem livet. Men vi har ikke engang rukket å få oversikt over hvem som er hvem før et eksplosjonsartet og blodig kappløp iscenesatt av Caymans fortrolige (Christian Rubeck) tar over og råkjører langsomt mot en relativt forutsigbar slutt.

Etter «Kill Buljo»- og «Død snø»-filmene debuterte Tommy Wirkola som Hollywood-regissør med «Hansel & Gretel: Witch Hunters». Etter nazizombiesuksessen skulle det kanskje bare mangle at amerikanerne ville ha ham til å lokke publikum med Hans og Grete som heksejegere, og tross manglende jubel fra kritikerne spilte filmen inn godt med penger.

«What Happened to Monday?» ser imidlertid ut som et prosjekt som ville hatt det bedre i andre hender. Om filmen var blitt stusset med en halvtime, ville den i minste ikke ha vært såpass latterlig som den er, som en B-film med altfor store designerklær og som skusler vekk spenningspotensialet til fordel for hjelpeløst klippede voldsscener. Sammenlignet med nylige produksjoner med samme tematikk («Hunger Games», «The Handmaid’s Tale») faller «What Happened to Monday» så grundig igjennom at det er til å gremme seg over. I USA går filmen rett på strømmetjenesten Netflix, og det finnes en syltynn mulighet for at den lille skjermen kler filmen bedre enn den store.

Skjønt Noomi Rapace får vist frem et register i rollegalleriet som så vidt vites ikke er blitt noen andre skuespillere til del i én og samme film. Og det skulle vi også gjerne sett mer av, for de ulike personlighetene blir raskt redusert til ulike frisyrer. Og det er ikke på håret man måler kvalitet og dybde.(Vilkår)

Se trailer: «What Happened to Monday?»
01:38 Min