Inntektsgrunnlaget til The Walt Disney Company Nordic er salg av kinobilletter, dvd-er og tv-spill tilknyttet Disney-konsernets arsenal av underholdningsmerkevarer.

På åkeren Disney høster inntekt fra finner man blant annet rettighetene til «Star Wars», superheltene fra Marvel-universet samt animasjonsfilmene fra Pixar og Disneys egen Animation Studios.

Konsernets filial i Norge omsatte for nærmere 121,5 millioner kroner i 2017. En nedgang på 5,2 millioner kroner fra 2016. Driftsresultatet ble 4,7 millioner, også det noe lavere enn året før.

Årsaken er todelt, ifølge ledelsen i selskapet. I årsberetningen skriver de at nedleggelsen av produktområdet «spill til konsoller» i 2016 forårsaket en nedgang på syv millioner kroner. Ytterligere seks millioner av omsetningen har gått tapt som følge av nedgang i hjemmevideomarkedet, som de hevder gikk ned 14 prosent i fjor.

Marked i fritt fall

Norske filmdistributørers omsetning fra det fysiske filmmarkedet har falt fra én milliard kroner i 2010 til 250 millioner kroner i 2017, viser tall fra en nylig publisert utredning av pengestrømmene i norsk filmbransje Menon Economics og BI Centre for Creative Industries har gjort på oppdrag fra Kulturdepartementet.

På syv år har altså tre fjerdedeler av markedet for fysisk filmsalg forsvunnet.

Kommunikasjonsdirektør Linda Andersson i The Walt Disney Company Nordic sier at konsernet ikke kommenterer trender som påvirker lokale regnskaper, og henviser til det som står i den norske filialens årsberetning.

Direktør Torbjørn Urfjell i Virke Produsentforeningen sier fallet i det fysiske filmsalget byr på store utfordringer for filmdistributører som Disney.

– Det påvirker hele bransjen. Det er åpenbart at inntektene som kommer fra distribusjon på fysiske formater er nær et minimum. Jeg vil si det er nede på en tiendedel av hva det var i glansdagene, for produsentenes del. Disney har enkelte populære barne- og julerelaterte produkter som kan tenkes å fortsatt gi litt inntekter på fysisk format, men ingen tvil om at også disse er skrumpet betydelig inn. Disney har nok mulighet til å hente inntekter andre steder, som strømmetjenester og gjennom Disney Channel, sier han.

Behov for å demme opp

Noe av nedgangen fra hjemmevideomarkedet ble demmet opp av kinomarkedet, skrive The Walt Disney Company Nordic-ledelsen i årsberetningen til regnskapet.

2017 ble et år der Disney-titlene tapetserte kinotopplistene. Selskapet skriver at suksessen til filmer som «Rogue One: A Star Wars Story», «Skjønnheten og udyret» og «Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge» sørget for åtte millioner kroner ekstra omsetning.

Det uten at inntektene fra storfilmen «Star Wars: The Last Jedi», som har solgt nærmere 473.000 billetter siden premiere i desember, er medregnet i regnskapene for 2017.

I 2010 ga hjemmevideomarkedet 130 prosent av inntektene kinomarkedet ga. I 2016 var dette redusert til 50 prosent, ifølge rapporten fra Menon og BI.

Urfjell bemerker at også andre markeder og aktører snart må begynne å demme opp for fallet i hjemmevideomarkedet.

– For spillefilmer er kinoen den viktigste inntektskilden i overskuelig fremtid. Filmene skapes for det store lerretet og for å oppleves i konsentrert fellesskap. Kinoinntektene er superviktige. Men samtidig må andre markeder som strømming begynne å demme opp for inntektsfallet etter hjemmevideomarkedet, sier han.

Lanserer strømmetjeneste

I tillegg til «The Last Jedi», har Disney blant annet filmer som den nylanserte publikumssuksessen «Coco», storfilmen «Avengers: Infinity War» og en ny runde stjernekrig med «Solo: A Star Wars Story» å se frem til i neste års regnskap.

Også internasjonalt er store ting på trappene.

I desember sprakk nyheten om at Disney bare er én tommel opp fra det amerikanske konkurransetilsynet unna å kjøpe opp hele underholdningsavdelingen til 21st Century Fox, som eier merkevarer som «X-Men», «The Simpsons», «Homeland» og mye mer.

Oppkjøpet antas å være en strategi for å sikre innhold til Disneys nye strømmetjeneste, som er ventet i 2019. Den skal ta opp konkurransen med strømmegiganter som Netflix, HBO og Amazon verden over.

Om The Walt Disney Company Nordic får noen av inntektene derfra for å kompensere for fallet i hjemmevideomarkedet, er foreløpig usikkert, kommenterer kommunikasjonsdirektør Andersson i The Walt Disney Company Nordic.(Vilkår)

Fremtidens langrennsstjerne: – Jeg kommer sikkert til å begynne å grine
Slik forestiller skigymnaset-elevene seg det å vinne OL gull.
02:48 Min
Publisert: