Den nervøse, nye gymlæreren Anita (Andrea Bræin Hovig) ber første videregåendeklassen presentere seg med en «fun fact», og Markus (Tarjei Sandvik Moe) svarer med et selvtilfreds flir at han har «stor kuk».
Men Markus er ikke bare stor i kjeften, han er en sånn gutt som man merker er i rommet, en tydelig og ladet tilstedeværelse. På hjemmebane er Anita kone nummer to til Hasse (Carsten Bjørnlund), men han virker ikke særlig interessert i annet enn at hun er representativ. Anita og Markus innleder et intenst, seksuelt forhold, og som det ofte er med forbudte fristelser er fallhøyden svimlende.
Regissør og manusforfatter Henrik Martin Dahlsbakken sitter ikke og gnurer på et prosjekt i årevis. «En affære» er hans andre premiere i år, og hans femte spillefilm på drøyt tre år hvorav én har vært Norges Oscar-kandidat og én har tatt med seg Norsk filmkritikerlags skuespillerpris. I alle fall to premierer er planlagt neste år, og han har ennå ikke fylt 30.
Dermed kan man i alle fall delvis se på «En affære» som en slags testballong, en øvelse, et skritt på veien mot noe større, mer helstøpt, mer formfullendt.
Rent teknisk behersker regissøren både thriller, drama og komedie, og i «En affære» er det litt av alt. I sine beste øyeblikk er dette en intens film som blottlegger hovedpersonens begjær som noe ustyrlig, men likevel til å tro på. Når Anita etter hvert blir ordentlig hektet på Marcus, skjer det som ofte skjer i umake forhold: Markus trekker seg litt tilbake, Anita blir desperat og til slutt blir hun ordentlig slem.
Problemet i «En affære» er hovedrollen. Ikke slik Andrea Bræin Hovig spiller den, for hun er god, veldig god, og tiltrekningen mellom henne og Tarjei Sandvik Moe er høyst troverdig. Han er ørlite mer voksen enn da vi møtte ham som Isak i «Skam» og han fyller rollen med brautende pubertet kombinert med barnlig sårbarhet.
Men vi skjønner ikke helt hvordan Anita er havnet der hun er. Vi skjønner hun er sosialt usikker, alltid klar til å beklage hva det skulle være med et skjelvende nervøst «Unnskyld!». Hun er ikke akkurat noen omvandrende autoritet i klasserommet heller. Da Markus kommer med frekkisen sin, oppfører hun seg ikke som den ansvarlige voksenpersonen, men som den sjenerte jenta som rødmer taust. Vi forstår at hun har en turnkarriere som er blitt avbrutt av en ulykke, og et på alle måter utilfredsstillende ekteskap der hun ikke har noe personlig albuerom. At hun kaster seg hodestups ut i noe som bekrefter henne så voldsomt og lidenskapelig er til å forstå til å begynne med.
Men de sosiale sanksjonene er varslet lenge før hun har slukt søkke og snøre og er rede til å dra Markus med seg. Det skurrer.
«En affære» er et lovende forsøk og vitner om at Henrik Martin Dahlsbakken har et bredere repertoar enn vanlig er. Og det aller beste er at han har god tid til å prøve igjen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.