I 2018 vokste reklamemarkedet for kino med 15,9 prosent, ifølge IRM. Det gjorde sitt til at kino i Norge passerte 200 millioner kroner i reklameomsetning.

Jo da, vi er små sammenlignet med tradisjonell tv, men vi vokser, og det fremdeles. Veksten i 2018 skjedde samtidig som totalmarkedet for reklame vokste med 2,6 prosent.

Ikke minst har kinomarkedet vokst vesentlig mer enn det totale reklamemarkedet gjennom flere år. At vi utgjør vesentlige deler av reklamemarkedet, er derimot å ta vel hardt i.

Reklameprognosene fra IRM for inneværende år ser også gode ut for kino som reklamebærer. Prognosene for 2019 viser en vekst på 9,9 prosent i år – og ytterligere vekst i 2020.

Christer Solberg
Christer Solberg

Det er flere årsaker til at kino er i vinden som reklamebærer. Annonsørene er trygge på at de oppnår gode resultater på sine kinokampanjer.

Kino har sterke målgrupper – og er spesielt sterk blant ungdommer. I tillegg er kino en primæraktivitet. Du følger med når du først sitter der!

Og vi har hatt en del sterke filmer i år, selv om vi skulle ønske vi hadde hatt flere av de virkelige store publikumsdragerne som for eksempel «Avengers: Endgame», som er den filmen som har solgt flest billetter hittil i år med sine 507.630, ifølge Filmweb. På annenplass finner vi «Rive-Rolf krasjer internett» med 246.188 solgte billetter og med «Captain Marvel» på plass nummer tre med 216.192 solgte billetter.

Norske «Amundsen» passerte også 200.000 besøkende, men vi skulle gjerne hatt noen flere norske filmer i den ypperste toppen. Både «Amundsen» og «Sonja» er filmer som jeg forventet høyere besøkstall på. «Sonja» endte på 95.735 solgte billetter totalt i 2018 og 2019.

Det er likevel et godt stykke opp til fjorårets kino-vinner, nemlig «Mamma Mia». Den solgte 708.436 billetter. Den blir med stor sannsynlighet ikke slått i 2019 – selv med filmer som «Once upon a time in Hollywood», med blant andre Brad Pitt og Leonardo DiCaprio i hovedrollene, «Star Wars: The rise of Skywalk», «Frost 2», «Askeladden – i Soria Moria slott» og «Toy Story 4».

Det å spå kinosuksesser er ingen enkel oppgave. Av og til kommer det positive overraskelser – og av og til flopper filmer man har høye forventninger til. Imidlertid er det mange og gode filmer som vi står foran resten av 2019. Det er stor sannsynlighet for at vi får et godt andre halvår i mørke kinosaler.

Det store spørsmålet er om vi klarer å slå fjorårets antall solgte kinobilletter på 12,1 millioner. I 2017 ble det solgt 11,8 millioner.

I antall solgte billetter ligger vi i skrivende stund drøye 10 prosent bak fjoråret – og jeg tror ikke vi klarer å slå 2018. Vi lander nok rundt 2017-nivået. Det vil si rundt 11,8 millioner solgte billetter.

Årets kinomarked er preget av familiefilmer, og i noe mindre grad preget av norske filmer, som i fjor sto for hele 25 prosent av kinobesøket. Det er ikke tvil om at nordmenn gjerne vil se gode norske filmer. Her vil det nok bli mer norsk i 2020.

Vi har grunn til å tro at andre halvår av 2019 skal bli bra for kinoene rundt om i landet. Stor økning i strømming av filmer på norske og multinasjonale nett-tjenester ser faktisk ut til å bare øke kino-interessen. Vi kan allerede konkludere med at kino blir en av de absolutte vinnerne i reklamemarkedet. Samtidig må vi nok erkjenne at vi i 2019 ikke klarer å tukte fjorårets antall solgte kinobilletter.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.