Over 731.000 billetter ble solgt til «Kongens Nei», krigsdramaet om kong Haakons flukt etter den tyske invasjonen av Norge i aprildagene i 1940.

Filmen vant et rekordantall Amanda-priser, og ble solgt til USA og en rekke andre land etter premieren i september 2016.

Nå viser regnskapet til produksjonsselskapet Paradox Film 1 for 2016, som nettopp ble sendt til Brønnøysundregistrene, at filmen ikke ble noen økonomisk suksess i premiereåret.

En budsjettsprekk på nær halvannen million kroner sørget for at selskapet leverte et negativt årsresultat for 2016. Fasiten ble et resultat før skatt på minus snaut 794.000 kroner.

Det skyldes også at en betydelig del av inntektene fra filmen først blir bokført i 2017-regnskapet, som ikke er klart, opplyser produsent og daglig leder Stein B. Kvae i Paradox Film 1.

Effekt-smell

Kostnadsøkningen som sørget for at budsjettet sprakk skyldes et mer omfattende og dyrere etterarbeid på filmen enn Paradox hadde budsjettert for.

I styrets årsberetning skriver Kvae og filmens regissør Erik Poppe at arbeidet med filmens visuelle effekter førte til at filmen ble 1,4 millioner kroner enn planlagt.

– De visuelle effektene ble dyrere enn vi hadde budsjettert med. Til gjengjeld syns vi de ble veldig fine, sier Kvae.

Regissør Erik Poppe (foran), manusforfatterne Jan Trygve Røyneland, Harald Rosenløw Eeg og produsent Stein B. Kvae.
Regissør Erik Poppe (foran), manusforfatterne Jan Trygve Røyneland, Harald Rosenløw Eeg og produsent Stein B. Kvae. (Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix)

Filmen er den største produksjonen til Paradox noensinne, med et samlet produksjons- og lanseringsbudsjett på snaut 70 millioner kroner. De totale produksjonskostnadene endte på 74,9 millioner, ifølge årsregnskapet.

– Halvparten av overskridelsen var tatt høyde for, og noe hadde vi dekning for grunnet valutaforskjeller. Vi drev etterproduksjon i fire land, som opererte med fire forskjellige valutaer. Derfor ble ikke underskuddet i regnskapet like stort som overskridelsen, forklarer Kvae.

Får smuler fra kinoomsetningen

Kvae presiserer at inntektene som bokføres i regnskapet for 2017 vil gjøre det økonomiske bildet av filmen mer helhetlig.

Fortsatt har en del av billettinntektene fra norske kinoer til gode å bli regnskapsført, sier han. Også inntekter fra store salg til USA, Japan og et titall andre utenlandsmarkeder vil bli medregnet først i fjorårets regnskap.

Ifølge Boxofficemojo.com har «Kongens nei» spilt inn 802.000 dollar fra kinovisninger i USA, Australia, Portugal og Spania.

– Hovedinntekten på filmen blir imidlertid de norske kinoinntektene, sier Kvae.

Totalt omsatte «Kongens nei» for rundt 78,5 millioner kroner fra norske kinoer, ifølge tall fra Norsk filminstitutt (NFI).

Paradox sitter igjen med bare 3,4 prosent av disse. 2,7 millioner er bokført som egne salgsinntekter, etter at andelen til kinoene, distributør Nordisk Film og statlige avgifter er trukket fra.

Medregnet finansieringen av filmen, oppfører selskapet totale driftsinntekter på 74,7 millioner kroner fra filmen i 2016.

I finansieringen inngår totalt nærmere 34,9 millioner kroner i tilskudd fra NFI, fordelt på tilskudd til produksjon og lansering samt etterhåndstilskudd etter godt billett- og utenlandssalg.

Produsent Stein B. Kvae i Paradox var produsent på storfilmen «Kongens nei».
Produsent Stein B. Kvae i Paradox var produsent på storfilmen «Kongens nei». (Foto: Heiko Junge / NTB scanpix)

Godt år på konsernnivå

Paradox har en konsernmodell der det opprettes individuelle selskap for hver film som produseres, gjennom moderkonsernet Paradox Holding.

2016-regnskapet til Holding-selskapet ligger foreløpig ikke klart i Brønnøysund. Det har ikke lykkes DN å komme i kontakt med finansdirektør Kristian Bylterud torsdag.

Ifølge Kvae ligger selskapet an til et overskudd i millionklassen.

– Året sett under ett går vi drøyt seks millioner i overskudd. Det er vi veldig godt fornøyde med. Det er ikke ofte man kan forvente et så godt overskudd i et produksjonsselskap for spillefilm, sier Kvae.

Han sier også 2017 ligger an til å bli et godt år for Paradox-konsernet.

– Vi vet ikke endelige tall, men vi regner med et overskudd på konsernnivå på drøyt tre millioner kroner. Der har «Kongens nei» bidratt betydelig. Vi driver med overskudd, og det er jeg veldig glad for, sier Kvae.

Birkebeinerne fikk ikke glid

En annen årsak til konsernets gode år, er lanseringen av storfilmen «Birkebeinerne» i februar 2016, gjennom Paradox Film 3.

Budsjettet var på over 50 millioner, med regiprofil Nils Gaup bak kameraet og stjerneskuespillerne Jakob Oftebro og Kristoffer Hivju foran.

Jakob Oftebro og Kristoffer Hivju i storfilmen «Birkebeinerne» fikk ikke så god glid på kino som anslått.
Jakob Oftebro og Kristoffer Hivju i storfilmen «Birkebeinerne» fikk ikke så god glid på kino som anslått. (Foto: Paradox)

«Birkebeinerne» solgte 271.000 billetter, og omsatte for snaut 29,1 millioner kroner gjennom billettsalg på norske kinoer, ifølge tall fra NFI.

Det var imidlertid langt mindre enn selskapet hadde håpet på selv.

I søknaden om støtte på markedsgrunnlag til filminstituttet, der tilskudd gis på bakgrunn av publikumsappell, anslo Paradox selv et besøkstall på 500.000.

Birkebeinerne mottok 14 millioner i støtte fra NFI, basert på et panelestimat på 400.000 solgte billetter i Norge.

– Vi var egentlig fornøyde med besøket til «Birkebeinerne», fordi det ikke er lett å få 270.000 til å se en film, men den solgte betydelig færre billetter enn «Kongens nei», sier Kvae.

DN skrev i januar at det var de offentlige tilskuddene fra NFI som gjorde at selskapet kunne notere et positivt resultat før skatt på 1,6 millioner kroner på bakgrunn av storfilmen.

Paradox Film 3 omsatte 2,2 millioner kroner i salgsinntekter fra «Birkebeinerne».

– Vi satt veldig stor pris på besøket til «Kongens nei». Man vet aldri hvor mange som kommer til å dukke opp og se en film. «Birkebeinerne» ga oss et godt utenlandssalg, som gjorde økonomien rundt filmene likere enn de norske besøkstallene skulle tilsi.(Vilkår)