Jan Bernhardsson er konsernsjef i Nordic Cinema Group (NCG), som tirsdag ble kjøpt for nesten åtte milliarder kroner av den kinesiskeide multinasjonale kinokjeden AMC Entertainment.

– Hvilke endringer vil dette medføre for norske kinogjengere?

– Å drive kino er en lokal virksomhet, våre varemerker, kinoer og medarbeidere fortsetter nøyaktig som før. AMC er et verdensledende kinoselskap og vi er stolte over at de har oppdaget oss. De deler vår lange og fremgangsrike historie og vår ambisjon om å skape fantastiske kinoopplevelser. AMC kommer til å bidra med ressurser og ekspertise som gjør at vi kan utvikle NCG og SF Kino ytterligere, noe som vil komme kinogåerne til glede, sier Bernhardsson via kommunikasjonssjefen i Nordic Cinema Group.

I Norge kommer mellom 25 og 30 prosent av kinoenes inntekter fra kiosksalg av popkorn, brus og godteri.

Da DN undersøkte prisene i en kinokiosk i Oslo i november, var flere av varene nesten dobbelt så dyre som i matbutikkene i nærheten.

– Kommer kinogodis til å bli enda dyrere her i Norge?

– Nei, lover Jan Bernhardsson.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.