Pengene strømmer inn for Netflix. Strømmegiganten økte omsetningen med 32,6 prosent til 3,3 milliarder dollar i fjerde kvartal, og opplevde en vekst på 8,3 millioner nye brukere. Det førte til et driftsresultatet på 313 millioner dollar i fjerde kvartal, ifølge kvartalsrapporten som ble publisert natt til tirsdag norsk tid.

– Kjære aksjonærer. Vi har hatt et vakkert fjerde kvartal, som fullfører et veldig bra år med global vekst, heter det i aksjonærbrevet som fulgte kvartalsregnskapet.

Storproduksjoner trakk abonnenter

Året sett under ett ble omsetningsveksten på 36 prosent, inkludert hoppet på abonnementsprisene Netflix innførte i august. Strømmetjenesten omsetter nå for over 11 millioner dollar årlig, og hadde et samlet driftsresultat på nærmere 1,1 milliarder dollar i fjor.

Abonnentveksten var på 24 millioner i løpet av fjoråret, mot 19 millioner i 2016.

Totalt sitter nå 117,6 millioner mennesker med et Netflix-abonnement verden over, ifølge kvartalsrapporten.

Konsernsjef Reed Hastings understreker selskapets store investeringer i egenprodusert film- og tv-innhold som en av hovedårsakene bak abonnentveksten.

Nye sesonger av tv-seriene «Stranger Things», «Black Mirror», «The Crown» og store filmproduksjoner som Brad Pitt-filmen «War Machine» og fantasy-eventyret «Bright» med Will Smith i hovedrollen var blant de største titlene på strømmetjenesten i fjor.

Will Smith i fantasy-filmen «Bright».
Will Smith i fantasy-filmen «Bright». (Foto: Scott Garfield/Netflix)

– Et storslått øyeblikk og en utrolig historie, sier Reed Hastings i kvartalspresentasjonen om «Bright», som er blitt strømmetjenestens mest sette egenproduserte film noensinne, tross hard medfart av kritikerne.

Fordobler markedsføringen

I 2018 har selskapet varslet at budsjettet for egenprodusert innhold skal økes fra rundt 50 milliarder til godt over 60 milliarder kroner.

Dette for å bygge en katalog som kan stå seg mot den kommende konkurransen fra Disney, som lanserer egen strømmetjeneste i 2019 med store merkevarer som «Star Wars», superheltuniverset til Marvel og Disneys egne animerte klassikere som abonnentlokkemat.

Mer kan det også bli, dersom oppkjøpet av 21st Century Fox godkjennes av det amerikanske konkurransetilsynet.

Se listen over Disneys nye merkevarer her: Slik skal Disney tukte Netflix

I møte med konkurransen varsler Netflix også en økning på over 50 prosent i markedsføringsbudsjettet, fra 1,3 milliarder til over to milliarder dollar i 2018.

– Vi vil ha bra innhold, og vi ønsker budsjettet for å gjøre suksessen våre enda større, for å drive abonnentveksten vår videre oppover, skriver selskaper i kvartalspresentasjonen.

Kostbar Spacey-skandale

Der melder de også om en utgiftspost på 39 millioner dollar, som har gått med til det selskapet beskriver som «upublisert innhold de har bestemt seg for å ikke gå videre med».

Financial Times mener å vite at denne kostnaden knytter seg til to produksjoner selskapet hadde på trappene med Kevin Spacey, som var én av flere stjerner i mannefallet etter Metoo-kampanjen i høst.

Kevin Spacey blir ikke å se som president Frank Underwood i sjette og siste sesong av Netflix-serien «House of Cards».
Kevin Spacey blir ikke å se som president Frank Underwood i sjette og siste sesong av Netflix-serien «House of Cards». (Foto: David Giesbrecht/Netflix)

De to kansellerte prosjektene var ifølge avisen to episoder av sjette og siste sesong av suksesserien «House of Cards», og dramafilmen «Gore», basert på selvbiografien til forfatter Gore Vidal, som Spacey skulle portrettere. Ifølge filmdatabasen IMDB var filmen ferdig innspilt, og skulle etter planen slippes i løpet av året.

Spår videre vekst i 2018

Netflix forventer videre vekst inn i det nåværende året, og spår en omsetning på nærmere 3,7 milliarder dollar i årets første kvartal. En vekst på 39,8 prosent dersom spådommen skulle slå til.

Strømmetjenesten forventer også en tilvekst på snaut 6,4 millioner nye abonnenter, som vil gi et totalt antall på 123,9 millioner abonnenter innen utgangen av mars.(Vilkår)