Forskerne har undersøkt Netflix’ anbefalinger til norske kunder, gjengitt i en forskningsartikkel som er publisert i det nye nummeret av Norsk Medietidsskrift. Forskerne har undersøkt anbefalingene 27 kunder fikk fra Netflix over en 12 timers periode, til sammen 270 anbefalinger.

– Dette er et øyeblikksbilde, som vi mener er tilstrekkelig til å vise at det foregår en algoritmisk utvelgelse, og at Netflix’ eget innhold kommer høyere enn annet materiale, sier førsteamanuensis Kim Tallerås ved institutt for arkiv-, bibliotek- og informasjonsfag ved Oslo Met til Dagsavisen.

Ikke én norsk film anbefalt

Forskerne bemerker at ingen av deres respondenter fikk anbefalt en eneste norsk film gjennom det som er den største strømmetjenesten i markedet.

55 prosent av norske husholdninger abonnerer på Netflix, ifølge Elektronikkbransjens forbrukerundersøkelse for 2018.

Derimot var ni av de 13 mest anbefalte tv-seriene og filmene produksjoner med tilknytning til Netflix.

«I Netflix' tilfelle virker det klart at tjenesten ikke er villig til å betale for å få et større antall norske titler inn i tilbudet», heter det videre.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.