– Mikke Mus kan kanskje komme på julebordet, spøker administrerende direktør Pål Kruke Kristiansen i det norske produksjonsselskapet Rubicon.
Rubicon er del av Endemol Shine, en nederlandsk mediegruppe som igjen tilhører 21st Century Fox.
Dermed er Krukes selskap en av mange eiendeler i skattekisten av mediekanaler og underholdningsprodukter som The Walt Disney Company vil sikre seg.
Vel å merke dersom torsdagens oppkjøp av Fox fra mediemogul Rupert Murdoch for 432 milliarder kroner passerer det amerikanske konkurransetilsynet.
Oppkjøpet anses å være en strategi for å sikre innhold til Disneys nye strømmetjeneste, som er ventet i 2019.
Den skal ta opp konkurransen med strømmegiganter som Netflix, HBO og Amazon.
Nådestøt for kabel-tv
Tv-sjef Marianne Massaiu i mediebyrået Mediacom tror Disneys strømmesatsing vil få mange familier til å fremskynde avgjørelsen om eventuelt å kutte ut tv-abonnementene sine.
– Noen vil bli skadelidende, og jeg tror det blir kabel-tv-leverandører som Get, Canal Digital og RiksTV. Men det vil nok også gå ut over strømmeaktører som HBO og Netflix. Og hvor mange som vil betale for abonnement på Sumo, DPlay og Viaplay. Det er sannsynligvis en grense for hvor mange strømmeleverandører folk er villig til å betale for, sier hun.
– Hvilken strømmeaktør vinner til slutt?
– Den som leverer godt og best innhold. Innhold vinner alltid, sier Massaiu.
Bygger gigantkatalog
Avtalen mellom Disney og Fox-eier Rupert Murdoch vil ta noen av medie-, sport- og underholdningsverdens største merkevarer inn i Disney-konsernet.
Filmstudioet 20th Century Fox, strømmetjenesten Hulu og tv-nettverkene Fox, Sky og National Geographic er bare noen av selskapene som vil gå inn i Disney-konsernet, som fra før kontrollerer selskaper som «Star Wars»-produsent Lucasfilm.
Også superhelt-giganten Marvel, animasjonsfilmselskapet Pixar, tv-nettverket ABC Entertainment og sportskanalen ESPN er Disney-eide.
Blant Fox-merkevarene Disney vil kunne inkludere i sin forestående strømmetjeneste er filmene om superheltene i «X-Men», animasjonsserien «The Simpsons», thrillerserien «Homeland» og en rekke rettigheter til amerikansk baseball og basketball – for å nevne noe.
– Med Fox får Disney blant annet tilgang på seriene til kanalen FX, som ved siden av Netflix og HBO er en av de store kvalitetsleverandørene på serier. Det vil sikre Disney en mye større katalog som treffer en bredere etterspørsel. En ting er å ha store filmproduksjoner, men med FX får de også kritikerbejublede serier som «Fargo» og «The Americans», som er store trekkplastre, sier film- og tv-anmelder Sigurd Vik i NRK Filmpolitiet.
Han tror Disney- og Fox-sammenslåingen vil bli en enorm trussel for etablerte strømmeaktører som HBO og Netflix, spesielt dersom Disney velger å fjerne innholdet de eier fra strømmekonkurrentenes tjenester.
– Da blir de definitivt en av de største og mest kommersielt attraktive strømmetjenestene på markedet, sier Vik.
Kan flytte seriegiganter
Flere av filmene og serien fra Fox blir allerede vist på konkurrerende strømmetjenester. Deriblant Rubicons «Lilyhammer», som vises på amerikanske Netflix.
Der vises også «Star Wars» og filmene om Marvel-superheltene, som Disney har varslet at vil bli fjernet når konsernet lanserer sin egen plattform.
Kristiansen i Rubicon sier at Disney-oppkjøpet ikke vil fjerne «Lilyhammer» fra Netflix. Han er usikker på hvordan Disney-avtalen vil påvirke utvalget i strømmetjenestenes kataloger internasjonalt, men tror ikke oppkjøpet vil sørge for altfor mange omveltninger i det norske strømmemarkedet.
– Vi er bare en liten brikke i dette. Det jeg umiddelbart tror for vår del, er at vi som produksjonsselskap kan få litt utvidede distribusjonsmuligheter for våre egne programkonsepter, med tanke på internasjonale nyinnspillinger, sier han.
TV 2s strømmetjeneste Sumo har rettighetene på serier som «Homeland», «Modern Family» og «Grey's Anatomy», som alle nå kan komme i Disneys eie.
Sumo-direktør Christian Birkeland har vært i kontakt med Disney angående hva som vil skje med seriene som nå vises på TV 2s plattformer, og fått bekreftet at Disney-avtalen foreløpig ikke vil medføre noen endringer i Sumo-katalogen.
– Det blir ingen umiddelbare konsekvenser for oss. Vi har snakket med Disney, og de har bekreftet dette for oss, sier Birkeland.
Ikke truet av Disney
Han vedgår at tjenester som TV 2 Sumo ikke har mulighet til å konkurrere med de store amerikanske aktørene på Hollywood-innhold. Likevel ser han ikke Disneys kommende tjeneste som en trussel mot Sumo. Birkeland tror flere store internasjonale aktører vil gjøre det lettere for norske tjenester å spisse seg inn på norsk innhold spesifikt tilpasset det norske markedet.
– Dette tvinger oss til å finne vår nisje. Disney har en gigantisk katalog, og blir en aktør å regne med. Jeg er imidlertid mer spent på hva Netflix og de andre amerikanske tjenestene tenker. Ryktene har det til at Apple også har budt på underholdningsinnhold, og Amazon og Facebook ruster også opp. Hvordan skogen av amerikanske tjenester blir, er jeg veldig spent på, sier han.
Netflix har foreløpig vært relativt stille om Fox-oppkjøpet. Til den amerikanske nettsiden The Verge sier strømmegiganten imidlertid at de fortsatt til ha et samarbeid med Disney, gjennom tv-seriene de produserer basert på superhelter fra Marvel.
21st Century Fox har ikke besvart DNs henvendelser. Det har ikke lykkes DN å få kontakt med The Walt Disney Company Nordic. (Vilkår)