TV 2 Sumo stanser den planlagte førpremieren på komikeren Morten Ramms filmdebut, «Jakten på Berlusconi». Sumo skulle etter planen lagt ut filmen klokken 22.00 fredag kveld.

Etter at kinosjefer over hele landet truer med boikott av den norske kinofilmen har TV 2-ledelsen bestemt seg for å droppe førpremieren, er meldingen fra TV 2.

Les også: Tar regningen for New York-scene dnPlus

TV 2 vil nå vurdere sin løpende støtte til norsk film generelt.

- TV 2 bidrar hvert år med betydelige summer for å vise norsk film på TV. Vi ønsket med «Jakten på Berlusconi» å prøve noe nytt - ved å tilby en begrenset førpremiere på TV 2 Sumo. Men sett i lys av denne saken så er det tydelig at vi ikke kan holde på med dette lengre. Med en slik massiv reaksjon fra norske kinosjefer må TV 2 nå vurdere om vi kan fortsette å finansiere norsk film. Å vise en film på TV to år etter at filmen har gått på kino funker ikke lengre, sier Trond Kvernstrøm.

Massivt press

Etter planen skulle «Jakten på Berlusconi» ligge tilgjengelig for Sumo-abonnentene i 48 timer denne helgen, mens kinofilmen først får ordinær premiere 12. september. Etter at nyheten ble kjent har distributøren Euforia Film opplevd et massivt press fra kinosjefer over hele landet.

- Flere norske kinosjefer har gitt beskjed om at de vil boikotte spillefilmen «Jakten på Berlusconi» på grunn av helgens førpremiere på TV 2 Sumo. Vi i TV 2 har investert penger i denne filmen og har en klar avtale med produksjonsselskapet. Men når kinosjefer over hele landet vil boikotte filmen fordi den skal vises i 48 timer på TV 2 Sumo, vil det i så fall bety en økonomisk katastrofe for Produksjonsselskapet 4 1/2 og distributør Euforia, sier TV 2-direktør Trond Kvernstrøm i pressemeldingen.

- Vi i TV 2 kan ikke sitte å se på at to innovative og framoverlente selskaper som ønsker å tenke nytt risikerer å forsvinne fra norsk filmbransje. Derfor har TV 2-ledelsen i dag bestemt seg for å stoppe den planlagte førpremieren, forteller Kvernstrøm.

Markedsføring

- Vi hadde stor tro på dette som markedsføringstiltak, og var med på idéen kun av én årsak, nemlig å selge flere kinobilletter. Vi har god erfaring med førvisninger på kino, og ser på dette som en variant av det. Tanken var at dette skulle gavne både kinoene og filmen. Vi ønsket ikke å handle i konflikt med kinoenes interesser, men vi ser helt tydelig nå at dette behandles som en prinsippsak. Da kinoene er vår soleklart viktigste kunde og samarbeidspartner, er vi glad for at vi har kommet fram til en løsning med TV2, sier distributør Vibeke Skistad i Euforia Film.

Hun beskriver førpremieren på Sumo som et av flere markedsføringstiltak.

- At norske kinosjefer er så redde for alle ambassadørene en slik begrenset førpremiere på TV 2 Sumo ville ha gitt, det skjønner vi ikke, sier produsent Håkon Øverås i produksjonsselskapet 4 1/2.

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

 

Les også:
Les eposten som truet Morten Ramm bort fra TV 2
Norske Google tjener ikke penger
Snapper siste nytt dnPlus
Samlaget trekker seg ut dnPlus
Samler enda mer pressestøtte på en hånd
Medier i Kina siktet for utpressing
– Jeg oppfattet at hun psyket meg kraftig ned dnPlus
Faller som under finanskrisen dnPlus
Norsk strømmetjeneste inntar USA (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.