Etter en uke med kjølige billettinntekter og stort sett brutale anmeldelser i Europa, hadde «Snømannen» sin amerikanske kinopremiere fredag 20. oktober. Men heller ikke der slapp Harry Hole inn i varmen.

Filmen spilte inn i overkant av 3,4 millioner dollar, eller drøyt 27 millioner kroner, på sine tre første kinodager, ifølge billettinntekt-oversikten Box Office Mojo

– Det er jo enda verre enn man kunne frykte. Usedvanlig dårlig for en så høyt profilert film. Dette er en viss prestisje fra distributør Universal Pictures, da det er en av deres større satsinger. Det er store stjerner i rollene, og en regissør som tidligere har vist seg å være stødig, sier Ulrik Eriksen, filmanmelder i Morgenbladet og ekspert på box office.

Før helgen anslo han at filmen ville ende med billettinntekter rundt åtte millioner dollar i åpningshelgen. Fasiten ble altså langt lavere.

– Det er en ordentlig skrell, sier Eriksen.

Omsetningen til «Snømannen» er lavere enn blant annet Stephen King-skrekkfilmen «It», som er inne i sin syvende uke på kino i USA.

Nedgang i Norge

I Norge beholdt «Snømannen» førsteplassen på kinotoppen, men falt kraftig i besøkstall. 26.928 billetter ble solgt her til lands, en nedgang på nesten 58.000 fra premierehelgen.

– Det var litt lavere enn det vi hadde håpet, men den har til gjengjeld hatt veldig gode tall på ukedagene. Alt i alt ser det bra ut. Den kommer til å holde seg veldig lenge på kino, sier PR-sjef Bård Eion Flaen i filmens norske distributør United International Pictures.

Totalt har filmen solgt 158.114 billetter i Norge så langt.

Debuterte på åttende plass

I USA ble «Snømannen» helgens åttende mest populære kinofilm totalt. For å sette det i perspektiv, spilte den inn rundt 147 millioner kroner mindre enn helgens best besøkte premiere, komedien «Tyler Perry's Boo 2! A Madea Halloween».

Eriksen tror spådommen han hadde for premieren fort kan vise seg å være nærmere et anslag over filmens totale inntekter fra det amerikanske kinomarkedet. Fremtidsutsiktene er ikke gode, mener han.

– Den kommer bare til å gå dårligere, og sannsynligvis betydelig dårligere. At den ender under ti millioner i USA er ikke usannsynlig, og da er filmen bare en avskriving for Universal, sier han.

«Snømannen» har ifølge Box Office Mojo et produksjonsbudsjett på 35 millioner dollar, men har hatt et betydelig markedsføringsbudsjett som har økt kostnadene tilknyttet filmen betraktelig.

Eriksen påpeker at heller ikke publikum har fått frysninger av filmen. «Snømannen» har i skrivende stund en publikumsvurdering på 5,3 av ti på filmdatabasen IMDb, basert på over 7.000 tilbakemeldinger fra hele verden.

I USA er tilbakemeldingene tilsvarende, forteller Eriksen.

– En ting er kritikerne, men så ser man også på meningsmålingen Cinemascore, der et analysebyrå henter inn vurderinger fra publikum på en skala fra A-F. «Snømannen» fikk D. Det er D for drit.

Morgenbladets filmanmelder, Ulrik Eriksen.
Morgenbladets filmanmelder, Ulrik Eriksen. (Foto: Gunnar lier) Mer...

Bredt lansert – lite vist

I utgangspunktet var «Snømannen» lansert i USA som en såkalt wide release av distributør Universal Pictures, som betyr at den blir lansert bredt i alle statene. Likevel var det kun 1812 kinoer som valgte å vise seriemorderthrilleren.

Til sammenligning ble actionfilmen «Geostorm» vist av over 3200 kinoer, og helgevinneren «A Madea Halloween» 2.388 kinoer.

Må håpe på Tyskland

Foreløpig står «Snømannen» oppført med totale billettinntekter på drøyt 22,6 millioner dollar, fordelt på 52 land i Europa, Asia, Afrika, Sør- og Nord-Amerika.

Det er langt under forventningene for en film som «Snømannen», som har et stort produksjonsselskap og tilsvarende markedsføringsapparat i ryggen. At USA-lanseringen også ble en flopp, betyr at filmen har få store markeder igjen den kan gjøre suksess i.

Et land som kan bli avgjørende er Tyskland, der Nesbøs bøker er svært populære. «Snømannen» hadde tysk premiere 19. oktober, men foreløpig er ikke omsetningstallene klare på Box Office M

ojo.

– Tyskland er filmens eneste håp. Det markedet kan være en være en uteligger for dem, sier Eriksen.(Vilkår)

TV 2-redaktør letter på sløret
– Da møtte vi opp på et klokkeslett og satt oss ned foran tv-en, sier nyhetsredaktør Karianne Solbrække som husker tilbake på starten av TV 2 for 25 år siden.
01:32 Min
Publisert: