Forbrukerombudet har over flere år hatt blikket rettet mot annonsering for leasing og billån.

– Å lease en bil er en stor utgift for mange forbrukere. Når nær halvparten av kostnadene ikke er med i markedsføringen, er det umulig for forbrukeren å få oversikt over prisbildet, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Flinkere

Bransjen har ifølge forbrukerombudet blitt flinkere, men fremdeles er det ikke slik at alle aktørene forholder seg til reglene. Mange har så lite info om samlede kostnader at reklamen vil være ulovlig.  

I 2014 gikk ombudet sammen med Finansieringsforetakenes Forening og utarbeidet et standardisert priseksempel som skal brukes ved all markedsføring av billeasing hvor det blir gitt prisopplysninger.

– Når markedsføringen først spiller på pris, må annonsørene oppgi den riktige og fullstendige prisen, slik at forbrukeren kan ta trygge og velinformert valg, sier Nergård.

Med liten skrift

Likevel gir forbrukerombudet fem aktører beskjed om å endre ulovlig markedsføring av privatleasing, etter at ombudet har funnet villedende feil eller mangler. Flere annonser gir inntrykk av at prisen er lavere enn den egentlig er, ved å fokusere på månedspris og droppe å fortelle om startleie, etableringsgebyr og totalpris.

En bilimportør mangler informasjon om bindingstid, en annen har så liten skrift at den er umulig å lese i en tv-reklame. Tre aktører oppga kun månedspris og manglet resten av de pålagte opplysningene.

I tillegg har tre aktører innen billån fått påpakning for ulovlig markedsføring av billån. Blant annet for å bruke liten, grå skrift på hvit bakgrunn, som forbrukerombudet ikke mener er godt nok.

Flere aktører har allerede informert forbrukerombudet om at de skal rydde opp.

 

Les også på DN.no:

 

DNs prøvetur med Tesla Model X: Ventetiden er over

Her er bilene du kjøper i 2025 dnPlus  (DN+)

Magasinportrettet: – Jeg løper fordi det gjør meg i stand til å reise mye, gå i alle middagene, jobbe så hardt magasinetPlus

D2: Urmakeren som reparerer 200.000-rolexer: Urmannen d2Plus

Forskjellen på dem som gjør suksess og ikke: Flaks for å nå toppen dnPlus

Hør siste episode av DNs podkast «Finansredaksjonen»:

Hør DNs siste podcast om Vipps, fremtidens biler og om eiendom som både er dyr og billig:

DN Ekspress er et nyhetsbrev fra Dagens Næringsliv. Tips en venn om å få DN Ekspress rett i innboksen din til morgenkaffen eller bussturen, alle kan registrere seg her.

 

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.