Nå er det krisestemning mange steder. Pandemien har gjort at det som før var autostrada for varer og tjenester på enten hav, i luften eller på veier verden over, er blitt kjerreveier med dumper og hull.

Containere på avveier, skip lagt i opplag og mangel på arbeidskraft fører til rekordpriser på råvarer og store mangel på essensielle produkter som halvledere. Halvledere (ordet kommer av at det delvis leder strøm) er en viktig ingrediens i det meste fra telefoner til biler. Etterspørselsveksten etter pandemien er sterk og i tillegg er det et land – Taiwan – står for 92 prosent av produksjonen. Det gjør produksjonsflyten sårbar og prisene skyhøye.

I ukens episode av Finansredaksjonen snakker vi om hvem som er vinnere (eks. Equinor) og hvem som er tapere (eks. Yara) når prisene stiger.

Lytt til episoden på Acast – eller der du ellers hører podkast.

Og hvor lenge vil prisene stige? Sentralbanker og økonomer verden over tror det vil være en midlertidig effekt, men ny forskning advarer mot at inflasjonsforventninger gir det riktige bilde. Og – kan det bli stagflasjon (lav økonomisk vekst, høy prisvekst)? Det vil i tilfelle være første gang siden 70-tallet det begrepet dukker opp igjen.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.