Etter at Elon Musk ble tvunget til å opprettholde sitt bud på 460 milliarder kroner på Twitter, har han utvist det man kan si er en noe uklar forretningsstrategi.

Først sparket han halvparten av de ansatte (inkludert de som jobber med sikkerhet og reguleringer), så forlot ytterligere en tredel av de ansatte selskapet. Deretter forsøkte Musk å få opp inntektene ved tilby verifisering av brukere for åtte dollar måneden. Noe enkelte fant ut var en knakende god anledning til å bli verifisert som farmasiselskapet Eli Lilly, for deretter å legge ut en tweet om at all diabetes-medisin nå var gratis. Det fikk Musk til å utsette hele verifisieringsproduktet. Deretter valgte han å åpne tidligere stengte kontoer fra personer som er blitt kastet ut av Twitter på grunn av falske nyheter, hets eller annen graverende oppførsel. Det har fått minst halvparten av Twitters 100 største annonsører til å trekke seg.

I tillegg har flere nyhetsmedier og enkeltpersoner sagt offentlig at de avslutter sin Twitter-konto. DNs finansredaktør Terje Erikstad er en av dem. Han mener Musk kompromissløse form for ytringsfrihet vil føre til en (enda) større oppblomstring av hat, falske nyheter og støtte til ytterliggående personer.

Børskommentator Thor Christian Jensen som mener Twitter er en ren gullgruve av god informasjon og vil ikke kutte mediet. Han mener markedet vil ordne opp det Musk ødelegger. Når annonsørene forsvinner, vil inntektene falle. Det har ikke Musk råd til, derfor vil han rydde opp og gjøre Twitter mer stuerent igjen, tror han.

Hva mener du? Hør ukens episode av Finansredaksjonen der du ellers hører podkast

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.