Det er to ligaer innen flyselskaper nå. Det er Champions League med de etablerte selskapene Norwegian og SAS – og så er det knøtteligaen med de nyetablerte flyselskapene på norsk jord Flyr og Wizz Air. Kommer Flyr til å rykke opp og Norwegian ned?

Det snakker vi om i denne ukens episode av Finansredaksjonen.

Det er en spennende uke i flyverden På den ene siden tok det nyetablerte selskapet Flyr helt av på børsen da det ble notert denne uken. På den andre siden venter vi i spenning på om kreditorene i Norwegian sier ja til å tape så godt som alle pengene sine – eller om slå selskapet konkurs.

Flyr er flyselskapet som kan bli hetende Fløy, ifølge børskommentator i DN, Thor Christian Jensen. Selskapet har 30 direktører, men ingen fly og ingen flylisenser. Til tross for at det, viser finansredaktør Terje Erikstad til at det er det selskapet med sterkest vekst på Bloombergs flyindeks nå.

Et annet tall som er egnet til å overraske er at selv om Norwegians i forrige uke la frem tall som viste at de hadde minus 6,6 milliarder kroner i egenkapital, har selskapet en markedsverdi på 2,2 milliarder kroner på Oslo Børs.

Men- tall til side – det viktige spørsmålet er om det blir billigere å fly eller ikke. Du får svaret i Finansredaksjonen denne uken.

Bruker du Spotify, er linken her. Ellers går du inn på din podkast-app, søker etter Finansredaksjonen – lytt og abonner.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Thor Chr. Jensen, Anita Hoemsnes og Terje Erikstad i Finansredaksjonen.
Thor Chr. Jensen, Anita Hoemsnes og Terje Erikstad i Finansredaksjonen. (Foto: Skjalg Bøhmer Vold)