Stadig flere nordmenn finner at de ikke trenger nye ski hvert år. Kundeflukten i XXL er enda større enn fryktet, og resultatvarselet senket denne uken aksjen til ny bunnrekord, til nær en tiendedel fra toppen i 2016. Etter sin første omsetningsnedgang i tredje kvartal, falt salget i årets tre siste måneder med 12 prosent.

Så, etter at ny sjef fra Europris ble lansert, fikk sportskjeden en av sine beste dager på Børsen. Hva må Pål Wibe ta tak i og kan han redde XXL? Det er tema i årets første episode av Finansredaksjonen, en podkast laget av oss i Dagens Næringsliv.

Vil Wibe starte med storrengjøring og storstilt rydding av skjeletter? Og hva kan den nye XXL-sjefen gjøre med det enorme varelageret som har vokst til 3,4 milliarder kroner? Kan kundene vente tidenes XXL-salg? I fjor høst måtte det inn nye 400 millioner kroner fra aksjonærene i XXL, flere analytikere venter nå at det må en ny runde til.

Men aller viktigst: XXLs vinneroppskrift har vært å ha største butikkene med det største utvalget til de laveste prisene. Nå har salget i sportskjedens desidert viktigste marked, Norge, sviktet mest. Hva kommer Wibe til å gjøre med det? Og hvor lenge blir Altor sittende som største aksjonær?(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.