Schibsted er blitt en børsvinner de siste årene på grunn av sitt ambisiøse mål om å bli verdens største på nettbaserte rubrikkannonser.

Da selskapet røkte fredspipe med konkurrenten Naspers ifjor høst gikk kursen til himmels.

Nå myldrer det plutselig av nye og oppfinnsomme tjenester som utfordrer de etablerte aktørene.

Nykommeren Pelp

En av dem kaller seg Pelp.no.

Hvem skal du spørre når du lurer på å kjøpe ny bil, en storbyferie i Berlin eller trenger en ny spilleliste til løpeturen i helgen?

Dette er utgangspunktet for den splitter nye nettjenesten, som i disse dager går fra lukket til halvåpen betatesting og slipper inn flere hundre nye brukere.

Forretningsmodellen, altså hvordan tjenesten skal skape inntekter, er ikke det daglig leder Tine Reuterdahl og medgründerne Eyvind Larre og Erlend Schei har tenkt mest på foreløpig.

Får de tjenesten til å fungere, er det liten tvil om at det vil åpne seg spennende kommersielle muligheter rundt den.

Kommer fra Finn

Erfaring har de nok av, fra Norges nesten eneveldige rubrikktjeneste på nett - Schibsted-eide Finn.no:

  • Tine Reuterdahl var tidligere direktør for Finn Vekst.
  • Eyvind Larre jobbet som startup manager under Reuterdahl og hadde blant annet ansvar for den nye Finn-vertikalen Småjobber. 
  • Erlend Schei kommer fra jobben som sjef for Finn labs, et slags fristed for eksperimentering i Finn-systemet.

I løpet av våren 2014 sluttet alle tre, i forbindelse med at Finn la om strategien.

Les også: Skreddersyr stillingsannonser dnPlus
 

Fikk nistepakke

Samtidig fikk de med seg et oppstartlån fra Finn og beskjed om å løse brukerbehov som dagens Finn ikke svarer på.

- Vi valgte å ta tak i dette med brukeranbefalinger. Mange føler det er utrygt å kjøpe noe. De lurer på om de vil få nytte av det, om det havner i skuffen, om tjenesten funker. Mange sier at de veldig gjerne hjelper andre, men 96 prosent svarer at de gjør det offline - i samtaler med andre. Dermed forsvinner kunnskapen, sier Reuterdahl.

(saken fortsetter under bildet)

Forsiden til det nye nettstedet Pelp.
Forsiden til det nye nettstedet Pelp.
Ved å bygge et nettverk av venner, kan en bruker som for eksempel skal til Berlin og kjenner Eyvind, dra nytte av erfaringer gjort av en venn av Eyvind som kjenner Berlin godt.

Helt ny kjøpsprosess

De tre gründerne slår fast at Google, Facebook, smarttelefoner og netthandel i løpet av kort tid vil endre folks kjøpsprosesser radikalt.

Målet med Pelp er å svare på dette ved å gi brukerne i stand til å gjøre bedre kjøpsbeslutninger. Selv om hva som er et godt kjøp kan variere fra bruker til bruker.

- Det kan være pris, miljøvennlighet eller at noe ganske enkelt er dyrest eller best som avgjør hva som oppleves som best for den enkelte, sier Erlend Schei.

Gjennom å like andres anbefalinger eller spørsmål, og ved å følge personer og temaer som reise, løping, bil eller foto, skal systemet etterhvert bli kjent med deg som bruker og komme med tilpassede innspill.

Et ratingsystem med stjerner skal få godt innhold til å boble opp, mens mindre populære anbefalinger vil synke ned. Anbefalinger vil også distribueres ut fra hvor brukerne fysisk befinner seg.

- Vi tror folk vil hjelpe hverandre ganske enkelt fordi de bor i nærheten. Vi har lagt mye vekt på søketeknologien i bunnen og har jobbet tre måneder ekstra med å legge på litt maskinlæring: Ser du på bilseter er du kanskje også interessert i annet barneutstyr. Da vil vi introdusere denne kategorien for deg, sier Schei.

Mangler forretningsmodell

For å bevare troverdigheten, må det fremgå klart og tydelig om den som skryter et sykkelmerke opp i skyene samtidig har en slik sykkel til salgs.
- Vi er avhengige av åpenhet og transparens. Dette må komme klart frem, sier Larre.

Tine Reuterdahl sier selskapet bak Pelp, Erupt, fortsatt ikke har valgt forretningsmodell.

- Vi har hatt lite fokus på kommersialisering, og er foreløpig mest opptatt av å få anbefalingsmodellen til å virke, sier hun.

Men kunnskap om nøyaktig hvilke produkter en navngitt bruker til enhver tid gjør research på, er potensielt gull verdt for annonsører. 

Tanken er at de kommersielle modellene må støtte opp om kjernen i produktet. Schei gir et eksempel: 

- Etter å ha gjort research på en kaffekvern, ville jeg ikke hatt noe imot å motta tilbud på en kaffekvern, sier han.

Eyvind Larre tenker bil.

- Hvis du kan få vite at 25 personer er interessert i Passat akkurat nå, eller i syvsetere med firehjulstrekk - så er det mye verdt for en bilselger eller -annonsør, sier han.

Hemmelig beløp

Tine Reuterdahl vil ikke gå ut med hvor mange penger trioen har fått låne av sin tidligere arbeidsgiver Finn. Men det rekker til at selskapet nå har fem ansatte i leide lokaler nederst i Karl Johans gate i Oslo.

- Vi har fått nok penger til å finne ut hva vi skal lage og se om det kan bli noe av. Summen får vi ikke gå ut med, sier hun.

PPPelp

Til slutt lurer du kanskje på hva «Pelp» står for? Det kan bety flere ting, ifølge de tre bak tjenesten:

Product help, people help, purchase help.

Spørsmålet er om Pelps løfte om å hjelpe deg og meg til å velge riktig er sterkt nok til å lokke brukerne inn.

Og om de som tester tjenesten får en payback som gjør dem til aktive brukere.​

Kjøpers marked

Ikke bare pelp.no, men også en lang rekke andre oppstartsbedrifter forsøker nå å slå seg inn på det blomstrende markedet for kjøp og salg.

Schibsted har allerede tatt kontroll over den mobilbaserte markedsplassen Shpock, som har god fremgang i Tyskland og Storbritannia med en app som åpner for stedsbasert bruktkjøp og -salg.

(saken fortsetter under bildet)

Fra Schibsteds kapitalmarkedsdag 18.11.2014
Fra Schibsteds kapitalmarkedsdag 18.11.2014

Nylig skrev Dn.no om Snapsale, som er startet av eks-Google-matematikeren Geir Engdahl.

Målet er å gjøre rubrikkmarkedet sosialt og selskapet mottok nettopp åtte millioner kroner i støtte fra Innovasjon Norge til et utivklingsprosjekt i samarbeid med nettopp Schibsted og Opera Software.

I USA har den tunge venturekapitalen for alvor fått øynene opp for at det er plass til flere aktører enn eldgamle Craigslist, som også finnes i Norge.

Nettstedet re/code skrev denne uken at de to nystartede, nettbaserte markedsplassene OfferUp i Seattle og VarageSale i Toronto har hentet kapital fra to av de største investeringsfirmaene i Silicon Valley: Andreessen Horowitz og Sequoia Capital.

Ifølge re/code skal OfferUp være i ferd med å reise mellom 60 og 100 millioner dollar i frisk kapital, i en kapitalutvidelse som verdsetter selskapet til godt over 500 millioner dollar.

Sørafrikansk deal

Her kan du se hvordan Schibsted presenterte sitt banebrytende joint venture med den sørafrikanske konkurrenten Naspers på en kapitalmarkedsdag i Barcelona ifjor høst:

Fra Schibsteds kapitalmarkedsdag 18. november 2014
Fra Schibsteds kapitalmarkedsdag 18. november 2014

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

 

Les også:

Krever månedslønn for ett blogginnlegg  

Svakere enn ventet for Schibsted  

Den nye målgruppen: Du og jeg dnPlus (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.