Tenker man på hva man får igjen for bilen når man skal kvitte seg med den, er ikke vinneren i årets firmabiltest nødvendigvis det smarteste kjøpet.

I en restverdi-analysen utført av biladministrasjonsselskapet Autolease, kommer Mazda 6 best ut av deltagerne i firmabiltesten. Mazda-modellen får toppkarakteren seks. Stor stasjonsvogn med kraftig dieselmotor, automatgir, og ikke minst firehjulsdrift begrenser verditapet.

Nest best

Ford S-Max får karakteren fem, men ville også fått toppkarakter om den var utstyrt med firehjulsdrift. Sammen med Subaru Levorg, som har drift på alle fire hjul, får den nest beste karakter.

Det samme gjør de små stasjonsvognene Mercedes CLA Shooting Brake og Mini Clubman.

– Er firehjulsdrift smart for en bra restverdi?

– Ja, det er definitivt bedre enn å ikke ha det. Men det er selvsagt et spørsmål om hvor mye mer man må betale ved innkjøp. Men det skal mye til før man ikke får det igjen, sier Haakon Marthinsen, leder i Autolease Norge.

Riktig utstyr viktig

– Hva slags utstyr bør man tenke på for å gjøre det smarteste kjøpet?

– Jo flottere og dyrere bil, jo viktigere er det med riktig utstyr. Som en hovedregel må suv-er ha hengerfeste og firehjulsdrift. Skinninteriør er noe de fleste forventer. Elektriske seter og smarte løsninger som adaptiv cruisekontroll, xenon- eller led-lys og en form for parkeringshjelp er smart. Mangler du noe av dette, er nok ikke bilen først i køen når den skal bli solgt, sier Marthinsen.

– Hva med drivstoff? Hva er det smarteste?

– Det kommer veldig an på biltypen. Er det en stor, tung bil med mye plass, så brukes den sannsynligvis mye til langkjøring, da er fortsatt diesel det beste valget økonomisk sett. Det vil med dagens avgiftssystem også være det mest attraktive på annenhåndsmarkedet. Samtidig er det kommet en rekke bensingjerrige biler, så differansene er ikke lenger like store. Lavere dieselpris utgjør en del. For små biler som går mest til bykjøring, er bensin det mest fornuftige. Men da kan man også vurdere elbil. Hybridene er et spennende område. De kan kjøre med elektrisitet i byen og bensin eller diesel på langkjøring. Hva som vil lønne seg om tre-fire år er avhengig av hvilket avgifts- og incentivregime vi får. Om det dreies over mot bruksavgifter, kan dette endre seg.

«Snev av fordommer»

– Citroën Grand C4 Picasso, som endte opp med en respektabel annenplass i DNs firmabiltest, havner nederst når det gjelder restverdi. Har ikke fordommene forsvunnet?

– Det kan være et snev av fordommer som henger igjen, men om det er fortjent kan diskuteres. Citroën har generelt sett hevet seg mye, spesielt gjennom DS, og appellerer mer til yngre enn før. De opererer i et noe bredere bruktmarked enn tidligere. Det er for tidlig å si noe om hva importørbytte vil ha av påvirkning tre-fire år frem i tid, samt hvordan den nylige merkesplittingen mellom Citroën og DS vil mottas i markedet, sier Marthinsen.

Citroëns «premium-merke» DS, deltok med modellen DS 5 i Firmabiltesten. Den får karakteren tre på restverdi fra Autolease.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.