– Du får vite ting de ikke forteller en etnisk hvit mann når du slår over på indisk. Da er du en av dem, og da blir de mye mer åpne.

Det sier Yogi Shergill (55), nyansatt direktør for India i Norges sjømatråd, som snakker flytende norsk, hindi og punjabi etter oppvekst i både India og Norge. 

Pendler Tromsø – Oslo – Mumbai

Nå pendler han mellom Mumbai i India, Oslo og Tromsø for å undersøke hvordan norsk fisk kan øke salget i India.

– Fiskerinæringen er ikke der selv, og da er det bra at Sjømatrådet er der og kan utforske markedet, sier Yogi. Etter å ha jobbet med salg i India i flere år ble Shergill ansatt for å åpne dørene for det gigantiske markedet. Om lag 30 millioner indere har kjøpekraft til å kjøpe norsk laks, mener Shergill, som fremover får hjelp fra Ikea til å selge norsk laks til inderne.

– Ikea satser i India og åpner varehus neste år. Der skal de selge svenske kjøttboller og norsk laks i svære restauranter, og selge 1000 måltider laks per dag. I 2025 skal de ha 25 varehus og selge 11 millioner laksemåltider – og dette potensialet er altså bare hos Ikea, sier Shergill.

Får hjelp fra Ikea

Planen er at Ikeas eksponering av laks mot middelklassen gjør at de vil kjøpe laks i butikkene. Torsdag startet han en laksekampanje som skal gå i desember i indiske butikker for å lære inderne å spise laks. Det flys allerede fersk laks fra Norge til India, fra den slaktes tar det fire dager til den ligger i butikkhyllene.

– Laksen slaktes på mandag i Nord-Norge og er levert torsdag i India, sier Shergill, som tror satsingen på India er viktig for at Norge skal nå ambisjonene om femdobling av lakseeksporten. Han mener salget av norsk fisk til India er på krabbestadiet, og sier han drømmer om å selge en kilo fisk per laksespisende inder. 

Unngår kultursjokk

Det bor 1,3 milliarder mennesker i India, og vel 100 millioner i de største byene der Sjømatrådet nå satser.

– Vi har gått fra å krabbe til å krabbe litt fortere, så håper jeg å løpe en dag, sier Shergill, som mener hans 14 første år i India og kunnskap om indisk kultur gir han en stor fordel.

– Jeg ber til min Gud hver dag for den norske laksen, sier Shergill, som er sikh og kledd som selger, hvit skjorte med blå striper, svart jakke med gullknapper, to visittkort i en slitt lommebok.

– Jeg bor i varmen med slum omkring. Det lukter. Hadde man sendt en etnisk nordmann ville han fått kultursjokk, mener Shergill og forteller at han tar tuk-tuk (åpen drosje uten dører) til jobben, det koster en fjerdedel av vanlig taxi og går langt raskere i den kaotiske trafikken.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.