NHST har frem til nå eid 66,6 prosent av Fiskeribladet, mens Norges Råfisklag har eid resten.

Eierskapet har vært delt etter at de to avisene Fiskeribladet og Fiskaren ble fusjonert i 2008, men nå kjøper NHST Global Publications alle aksjene til Norges Råfisklag og tar full kontroll over avisen.

– Dette er et ledd i vår strategi om å vokse videre som det viktigste mediehuset for den norske sjømatnæringen, sier konsernsjef i NHST, Hege Yli Melhus Ask.

Partene ønsker ikke å gå ut med prisen på aksjene.

NHST Media Group eier blant annet Dagens Næringsliv, som er søsterselskap av NHST Global Publications.

Leservekst

Fiskeribladet har hovedkontor i Bergen, og har journalister langs hele kysten. Avisen har 28 ansatte, og omsatte i 2017 for 42,7 millioner kroner med et opplag på 7500. De ferskeste lesertallene viser en vekst på 16,5 prosent, til 20.100 lesere per dag i 2019.

– Jeg er imponert over den omfattende digitale transformasjonen Fiskeribladet har gjennomført de siste to årene. Vi skal være Norges viktigste, mest relevante og synlige leverandør av nyheter og innhold om sjømatnæringen, sier Trond Sundnes, administrerende direktør i NHST Global Publications.

NHST har allerede også en posisjon innenfor norsk og internasjonal sjømatindustri gjennom avisen IntraFish og nyopprettede Tekfisk.no.

Vil ikke eie mediebedrift

Fiskeribladet vil fortsatt eksistere som et eget aksjeselskap, eid av NHST Global Publications. Sammen med søsterpublikasjonen Intrafish.no, som primært skriver om oppdrett, dekkes dermed hele den norske sjømatnæringen.

Administrerende direktør Svein Ove Haugland i Norges Råfisklag sier at salget skjer som en følge av strategiske valg både hos Råfisklaget og NHST.

– Det har alltid vært viktig for Råfisklaget å nå ut til fiskerne og fiskeflåten med informasjon om våre bestemmelser, reguleringer, minstepriser og lignende. I en verden uten internett og mobiltelefoner var det hensiktsmessig å være eier av en fiskeriavis for å bidra til at en slik kanal fantes for vårt informasjonsbehov. Men dette bildet har endret seg i takt med teknologi- og øvrig medieutvikling. Det er derfor ikke lenger en naturlig del av Norges Råfisklags strategi å eie en mediebedrift. Vi er trygge på at NHST vil videreføre Fiskeribladet som en av de viktigste nyhets- og debattkanalene for næringen, sier Haugland.

I mai 2019 hadde nettutgaven av Fiskeribladet 150.000 unike brukere per måned. Det er en vekst på 88 prosent siden mai 2018.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.