Den internasjonale giganten Nestlé produserer både barnemat og dyrefôr, men er kanskje mest kjent for sin distribusjon av kaffe gjennom sitt merke Nescafé og kapselkaffen Nespresso. I Norge selskaper selskapet først og fremst til dagligvarebutikkene Norgesgruppen (Meny og Kiwi), Rema 1000, og Coop. Fjorårets omsetning var 1,8 prosent høyere enn året før. Det er den laveste veksten på flere år.

– Dagligvaremarkedet er blitt tøffere. Det er mange som vil selge kaffe. Det er et stort marked og alle vil ha en bit av kaken, sier Angelika Rosenberg, kategoriansvarlig for kaffe i Nestlé.

Nye kaffevaner

Hun forteller at nordmenn fortsatt er ekstremt glad i kaffe, men at kaffevanene endrer seg.

– Vi drikker X antall kaffekopper om dagen, og som forbrukere påvirkes vi av kaffebarer og «on the go-kaffe». Kaffemønsteret vårt er annerledes enn hva det var for 60 år siden. Vi gjør vårt for at forbrukere skal få varer som gjenspeiler trendene i tiden, forteller Rosenberg.

– Hva gjør dere for å tilpasse dere markedet?

– Vi ønsker å rekruttere nye, unge kaffedrikkere. De lærer kaffevanene sine ved kaffebarer. Derfor jobber vi nå med produkter som Nescafé Azera som er «the new kafé in town». Vi prøver å sørge for at dagligvarebutikker har den samme bredden.

Utfordres av kaffebarer

I selskapets årsrapport går det frem at det særlig er dyrefôr og kaffe som har vært utfordrende å selge.

– Etter å ha ligget på en relativt høy og stabil vekstrate de siste årene, opplever det norske dagligvaremarkedet den laveste veksten på flere år, skriver styret i rapporten.

Rosenberg, som har ansvar for kaffesegmentet til selskapet, forteller at de har fått flere konkurrenter.

– Det er Friele som er vår største utfordrer som kaffeleverandør til dagligvarebutikker, men vi har også konkurranse fra flere hold som fra kaffebarer og «on the go kaffe».

– Hvordan er markedet for salg av kaffekapsler?

– Vårt merke, Nescafé Dolce Gusto, har hatt en fantastisk vekst de siste åtte årene, men vi ser en utflating akkurat nå. Det vi ser som positivt, er at vi i år har en vekst i salg av maskiner. Vi har fått nye maskiner og salget der går svært bra, da vil salg av kapsler også sannsynligvis øke, sier Rosenberg. (Vilkår)

På Kjøkkenbenken: Hackit
Mathia Steinbru viser hvordan man bruker en Hackit.
00:55
Publisert: