Det børsnoterte oppdrettsselskapet Marine Harvest har satt seg svært ambisiøse mål for en kjempesatsing i Kina.

– Vi ønsker å lansere en merkevare i Kina som heter Supremesalmon. Den lanserer vi både gjennom egne restauranter og som konsumentpakkede produkter i dagligvarebutikker, forteller Ola Brattvoll, konserndirektør for salg og marked.

Selskapet, der John Fredriksen er største eier, har allerede prøvd ut konseptet i Taiwan, og de fem første restaurantene er åpnet i Kina.

– Det er en strategisk svært viktig satsing, sier Ola Brattvoll, konserndirektør for salg og marked.

– Vi tror dette har et stort potensial og at vi i løpet av fem til åtte år kan bygge det opp til å bli 2000 restauranter over hele Kina, sier Brattvoll.

Norwegian Seafood Council Follow Ola Brattvoll fra Marine Harvest
Norwegian Seafood Council Follow Ola Brattvoll fra Marine Harvest (Foto: Kilian Munch) Mer...

Svært viktig

Brattvoll vil ikke si hvor mye Marine Harvest satser på prosjektet, men er klar på at dette er stort.

– Vi går ikke ut med hvor mye vi satser på det, men det er en strategisk svært viktig satsing. Kina er et marked med stort potensial, og vi satser betydelige ressurser, sier han.

Ifølge en presentasjon selskapet i dag la frem på North Atlantic Seafood Forum sikter selskapet mot en omsetning på to milliarder dollar (tilsvarende 15, 8 milliarder kroner) via restauranter i 2025 og ytterligere 600 millioner dollar gjennom dagligvare.

Selskapet planlegger å bygge opp en franchise-modell, og måltallene for restaurantene er totalomsetningen til restaurantene, forteller Brattvoll.

- Vi kaller det et hårete mål, og har ingen illusjoner om at det blir lett. Men vi tror det er realistisk, basert på erfaringene fra Taiwan og markedsundersøkelser i Kina og Hong Kong, sier Brattvoll.

Ren laks

Konseptet går ut på å kun selge retter basert på laks og at all laksen skal være fra Marine Harvest. Selv til dessert er det mulig å få laks, i form av sorbet, men det blir også mulig å bestille vanlig iskrem, forteller Brattvoll.

– Du kan kalle det «casual fast food». Det er et betydelig høyere prissegment enn McDonalds Pizzahut, men du skal kunne få et godt måltid til en overkommelig penge hvis du har en times lunsjpause, sier han.

Poenget er å kunne levere garantert kvalitet til en rimelig penge.

– Vi kontrollerer hele kjeden og kan levere veldig høy kvalitet som du normalt må på veldig dyre restauranter for å finne i Kina og Asia i dag.

Franchise

Brattvold forteller at de planlegger å drive kjeden ved hjelp av francisetakere – lokale som kjenner markedet.

Han sier både markedsundersøkelser og testrestauranter tyder på at det finnes et kjempemarked for konseptet.

– Utfordringen er å få det rullet ut og finne de rette partnerne. Behovet er der, det er å få hele kjeden til å fungere med god økonomi som er utfordringen(Vilkår)

Laks er veldig populært i Kina, her fra restauranten Haiku i Shanghai.
Laks er veldig populært i Kina, her fra restauranten Haiku i Shanghai. (Foto: Per Ståle Bugjerde) Mer...