Mandag ble kapteinen og to offiserer på den norskbygde tråleren «Thunder», som sank i klart og fint vær utenfor São Tomé og Príncipe i april, dømt til lange fengselsstraffer. De ble også dømt til å betale en bot på 15 millioner euro til staten São Tomé, som ligger i Guineabukta, vel 250 kilometer fra det afrikanske fastlandet.

– De har anket dommen. Dommeren har beslaglagt passene så de får ikke lov til å reise hjem, skriver statsadvokat Kelve Nobre De Carvalho på São Tomé i en epost til DN.

Det har ikke lykkes DN å komme i kontakt med de dømte offiserenes forsvarer.

Samtidig som rettssaken har pågått på São Tomé, har «Thunder»s spanske forsikringsselskap gransket forliset etter at en agent sendte en skademelding på vegne av den angivelige eieren, et mystisk selskap fra Panama. Privatdetektiv Vicente Burgal, som gransker forliset på vegne av det spanske forsikringsselskapet Murimar, sier til DN at forsikringsselskapet for en måneds tid siden avviste utbetaling av forsikringspenger, men at selskapet fortsatt gransker omstendighetene rundt forliset i påvente av at dommen på São Tomé blir rettskraftig.

– Vi er ennå ikke helt sikre på hva dommen på São Tomé betyr. Er de dømt for å ha senket skipet med vilje? Eller er de dømt for å ha forfalsket skipsdokumentene? sier Burgal til DN.

Interpol mener forsikringsselskaper må være ytterst forsiktige med å betale ut forsikringspenger for skip som har vært involvert i ulovlig fiske.

– Det er viktig at forsikringsselskapene forstår risikoen forbundet med å forsikre svartelistede skip som «Thunder», sier Alistair McDonnell, som leder fiskekrimavdelingen i Interpols hovedkvarter i Lyon.

Han viser til EUs regelverk mot piratfiske som sier at det kan være straffbart å medvirke til ulovlig fiske. Og at «Thunder» har vært involvert i omfattende kriminalitet, er Interpol ikke i tvil om.

– De har operert ulovlig i mer enn ti år, sier McDonnell, som mener gevinsten fra «Thunder»s ulovlige fiske har vært et sted mellom tre og seks millioner dollar per sesong.

Hemmelig ordre

Under rettssaken på São Tomé sa trålerens kaptein at han utelukkende handlet etter ordre. Men på ordre fra hvem?

Forsikringsselskapets etterforsker Vicente Burgal forteller at det har vært i møter med en navngitt reder fra Galicia, den spanske provinsen der fem av «Thunder»s offiserer kommer fra. Rederen opptrådte på vegne av selskapet som hos forsikringsselskapet er oppgitt å være eier av skipet, mystiske Estelares i skatteparadiset Panama.

Estelares dukker for første gang opp i «Thunder»-sagaen da skipet ble registrert i det lille afrikanske landet Togo i 2006. Estelares er også oppgitt som eier av «Thunder» på en forsikringspolise som løp fra oktober 2011 til 2012, og som eier av «Thunder» da fartøyet ble registrert i Mongolia i november 2010. Og sist men ikke minst: Estelares er samme selskap som er registrert som eier av «Thunder» hos forsikringsselskapet Murimar. Men hvem står bak Estelares?

Etter forliset ble mannskapet reddet av Sea Shepherd og senere overlevert til myndighetene i den lille afrikanske øystaten São Tomé og Príncipe. På bildet er kapteinen, Luis Alfonso Rubio Cataldo (i svart t-skjorte), på vei over fra Sea Shepherd-skipet «Sam Simon» til et kystvaktfartøy fra São Tomé.
Etter forliset ble mannskapet reddet av Sea Shepherd og senere overlevert til myndighetene i den lille afrikanske øystaten São Tomé og Príncipe. På bildet er kapteinen, Luis Alfonso Rubio Cataldo (i svart t-skjorte), på vei over fra Sea Shepherd-skipet «Sam Simon» til et kystvaktfartøy fra São Tomé. (Foto: Jeff Wirth, Sea Shepherd Global)

«Vi er advokater»

I selskapsdokumentene fra Panama oppgis tre personer som henholdsvis president, director og sekretær. To av dem jobber i dag for advokatkontoret Abogados Marítimos y Asociados i Panama.

– Vi er advokater. Selv om vi hjelper til med å opprette selskaper i Panama, også for norske eiere, så er vi på ingen måte involvert i driften eller forretningsførselen til disse selskapene. Selv om vi er registrert som directors, er vi bare involvert i registreringen og at selskapene overholder lovene som regulerer selskapsregistrering i Panama. Vi har ingen kjennskap til de forholdene du beskriver, skrev advokat Iria Barrancos Domingo, som er director i Estelares, i en epost til DN før dommen mot offiserene på São Tomé falt.

Barrancos Domingo, som ikke har besvart DNs henvendelser denne uken, er ved siden av jobben som advokat og styremedlem i minst to dusin selskaper også president i Panamas maritime advokatforening (Apademar). Hun har ikke ønsket å besvare DNs spørsmål om hvem som eier Estelares, men gjør oppmerksom på at hun forbeholder seg retten til å forfølge DN i domstolene.

DN har også vært i kontakt med den galiciske rederen som har vært i møter med «Thunder»s spanske forsikringsselskap.

– Jeg krever at dere må avstå fra enhver offentliggjøring av navnet mitt og navnet på mitt selskap knyttet til ulovlig fiske, selskapet og fartøyet nevnt i eposten din. Ellers vil dere være ansvarlig for alle skader dere forårsaker på renommeet til meg og mitt selskap, skriver rederen i en epost til DN.

Hjemmehavn: Ulan Bator

DNs gjennomgang av hundrevis av dokumenter funnet i skipsregistre, på havnekontorer i flere asiatiske land og på broen på «Thunder» like før den sank, viser at det har eksistert flere versjoner av «Thunder»s eierforhold samtidig.

Sent i 2010 ba en lokal agent i Lagos om at «Thunder» skulle registreres i det nyopprettede skipsregisteret i Nigeria. Eieren ble oppgitt å være et lokalt selskap i Lagos. «Thanks for thinking of me, but I’m not interested», er svaret DN får i en melding fra agenten i Lagos som bisto eierne av «Thunder» med registreringen.

Myndighetene i Nigeria opplyste tidligere i år at «Thunder»s nigerianske dokumenter var forfalsket.

Samtidig som «Thunder» var registrert i Nigeria, seilte fartøyet i april ifjor inn i en havn i Malaysia. Kapteinen oppga da til malaysiske myndigheter at fartøyet het «Ming No. 5» og at skipet var flagget i fjellandet Mongolia. Eieren ble oppgitt å være World Maritime Navigation, et selskap DN har sporet til et advokatkontor i Panama. Tamir Lkhagvademberel i det mongolske skipsregisteret bekrefter at «Thunder» har vært registrert i Mongolia, men han har ikke hørt om «Ming No. 5» og World Maritime Navigation.

– Fartøyet ble registrert i Mongolia 26. november 2010 under navnet «Kuko». Selskapet Estelares ble oppgitt som eier, skriver Lkhagvademberel i en epost til DN.

Estelares er det samme Panama-selskapet som angivelig solgte «Thunder» til Nigeria, og som har sendt inn skademelding etter forliset.

– Fordi dette fartøyet var involvert i ulovlig fiske slettet vi det fra vårt register 1. februar 2011. Vi registrerer ikke lenger fiskefartøyer. De var en hodepine for oss, skriver Lkhagvademberel.

Det betyr altså at «Thunder» var registrert i to skipsregistre på samme tid – i fjellandet Mongolia og i Nigeria. Kapteinen på «Thunder» har brukt disse to identitetene om hverandre.

Kun ti dager før tråleren ankom Malaysia under mongolsk flagg, ble fartøyet observert av et australsk overvåkningsfly i Det indiske hav. Da het den «Thunder» og seilte under nigeriansk flagg. Den norskbygde tråleren het også «Thunder» da den ble observert på vei til Sørishavet noen måneder etter at den forlot Malaysia.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les hele avisen her.