Det er vel ingen hemmelighet at bilinteresserte flest ikke er ekstremt begeistret for konseptet flerbruksbil. De er ekstremt praktiske, men hverken spesielt spennende utseendemessig eller å kjøre.

Les test av Toyota Verso: Flerbruk før førti

Det prøver Peugeot nå å gjøre noe med. Dette er nemlig konseptbilen HX1.

Store bilder: <a href="http://www.dn.no/play/content/1011/">Peugeot HX1 Concept</a>

Flerbrukshybrid
Bilen har et fleksibelt interiør, som skal kunne frakte opptil seks personer, og er derfor å regne som en flerbruksbil, selv om den klassiske boksfasongen definitivt er mer avslepen enn vi er vant til i den klassen.

 

Bilen er nesten fem meter lang og to meter bred, men definitivt ikke så høy som biler i denne klassen pleier å være. høyden er kun på 1,37 meter.

Bilen er en plug-in hybrid som kombinerer en dieselmotor på 204 hestekrefter på framhjulene med en elektrisk motor på 95 hestekrefter som driver bakhjulene. I tillegg kan man lade batteriene hjemme, og oppnå en ren elektrisk rekkevidde på omkring tre mil. Til sammen skal dette gi et forbruk på 0,32 liter på mila og et CO2-utslipp på 83 gram per kilometer.

Norsk designsjef
Ekstra morsomt er det at sjefen for konseptdesign hos Peugeot er nordmannen Per Ivar Selvaag.

- Hemmeligheten med bilen er innvendig. Det som kanskje er den store nyheten, og som jeg så vidt jeg vet vi er alene om, er måten å bruke treverk i interiøret på, sier han til VG Nett.

Interiøret er preget av masse treverk med innlagt fiberoptikk.

 

Selvaag sier til VG Nett at bilen er et forsøk på å tolke fransk luksus, og at det bærer bud om en designretning som bygger opp under fleksibiliteten. Det svenske bilbladet Teknikens Värld spekulerer på om bilen kan bli den kommende luksusbilen 608.

HX1 debuterer under bilutstillingen i Frankfurt i midten av september, vi gleder oss til å ta den nærmere i øyensyn.

Se store bilder: <a href="http://www.dn.no/play/content/1011/">Peugeot HX1 Concept</a>

Les også: Sjekk den tøffe Peugeoten!

Les test av 508: Upretensiøs og frisk

Les test av 5008: Stor, fleksibel og stiv

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.