SAS Gruppen hadde en oppgang i passasjertrafikken (RPK) på 7,0 prosent i august 2010 sammenlignet med samme måned i 2009. Scandinavian Airlines hadde isolert sett en oppgang i RPK på 6,5 prosent i samme periode.

Det opplyser flyselskapet i en pressemelding tirsdag.

Det totale antallet passasjerer for SAS Gruppen steg med 7,3 prosent til 2,205 millioner passasjerer. Kabinfaktoren var opp 2,0 prosentpoeng til 78,2 prosent, mens kapasiteten målt i ASK (antall setekilometer) var opp 4,2 prosent.

For Scandinavian Airlines steg det totale antallet passasjerer med 7,1 prosent til 1,886 millioner passasjerer, kabinfaktoren steg 2,3 prosentpoeng til 79,3 prosent. Kapasiteten målt i ASK steg med 3,4 prosent i perioden.

 

Dyrekjøpt vekst
Men veksten i antall passasjerer kommer til en høy pris, mener First Securities-analytiker Hans Erik Jacobsen.

- SAS har nettopp gjennomført den største lavpriskampanjen i selskapets historie, så det er helt tydelig at de ønsker å kjøre lave priser for å kunne fylle flyene sier han til TDN Finans tirsdag.

Norwegian vil kunne leve med konkurransesituasjonen fordi de har lavere kostnader enn SAS samtidig som kostnadene er fallende på grunn av at flåten er under fornyelse. SAS har få nye fly i bestilling.

- Dette er likevel ikke noen tilfredsstillende situasjon for verken SAS eller Norwegian, men det er verst for dem med høyest kostnader, sier analytikeren.

Også Norwegian la frem trafikktall i dag: - En fantastisk god vekst

- Vi tåler presset
SAS på sin side peker på at yielden er ned 4-5 prosent i juli/aug, men med økende kabinfaktor er inntekt per sete relativt uforandret.

SAS mener selskapet tåler yieldpresset, og IR-sjef Sture Stølen i SAS ramser opp følgende grunner:

1. Reduksjon av kostnader per sete (ned 20 prosent siden 2008)

2. Økninger i Business og Economy extra også på Europa

3. Økt kabinfaktor

- Totalt sett er dette en positiv ekvivasjon så det er merkelig at analytikeren på First kommer til den helt motsatte konklusjon, sier Stølen til DN.no.

Vil trenge enda mer penger
Ifølge analytikeren vil SAS trenge mer penger allerede i 2011 slik situasjonen er nå.

- Det har de fått to ganger før og de er sikkert overbevist om at de vil få det en tredje gang dersom det er nødvendig. Det er vel ikke uten grunn at de setter i gang disse kampanjene, sier Jacobsen, og legger til:

- Dersom de skal bli lønnsomme vil det være fornuftig for SAS å legge seg på en annen strategi enn de har gjort nå. De kan ikke bli et lavprisselskap.

SAS sier selskapet gjennomfører lavpriskampanjer løpende for å fylle opp ledig kapasitet og stimulere til økt reising, og mener det ikke er noe uvanlig med dette.

- Kampanjen har vært en kjempesuksess med dobbelt så mange bokninger som ifjor. Vår finansielle plan er robust og denne utviklingen er helt i linje med det vi skulle forvente, sier Stølen.

Lavere inntjening pr kunde
Scandinavian Airlines' yield - inntekt per passasjer, per kilometer - falt 3,4 prosent i juli 2010 sammenlignet med samme måned året før. For august ventes yielden også å være negativ.

Inntekt per tilgjengelig setekilometer, var opp 0,7 prosent i juli justert for valuta. Høyere kabinfaktor er årsaken til oppgangen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.