- I hele fjor solgte vi åtte Viknes-båter. Bare hittil i år har vi solgt 15. Er det rart jeg smiler? Nå er det ordentlig gøy å være båtforhandler, sier båtselger Anders Topland til Dagens Næringsliv.

Topland jobber ved Grimstad Båtsenter og selger både norske og importerte båter. En lokal båtmesse i helgen ga ham 20 nye kontrakter.

Men for norsk båteksport går det dårligere. Bransjeorganisasjonen Norboat sier det ikke er vekst i eksporten fra kriseåret 2009.

- Det var litt tidlig optimisme i bransjen, men dessverre har det ikke slått til, sier administrerende direktør i Norboat, Erlend Prytz.

Den norske båtprodusen Ibiza har måttet permittere hele staben etter den dårlige sesongen.

- Vi har vel kanskje solgt tre båter på eksport i det siste, forteller administrerende direktør Rune Høgevoll i Ibiza Boats.

Ibiza har produsert 130 båter som skulle vært solgt denne sesongen.

Høgevold mener plast og bruktsalg må ta mye av skylden for det dårlige salget. Det ligger over 15.000 båter til salgs på Finn.no.

- En båt blir jo 30 år gammel. Og skifter du fenderlist, puter og motor varer den minst ti år til. Ulempen med plast er jo at den ikke ruster, sier Høgevoll.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.