Norske piloter frykter alvorlige flyulykker om utviklingen i arbeidsforholdene i luften fortsetter. -Elendige kontrakter og lange dager er en giftig cocktail, advarer SAS-pilotene.

– Utviklingen i luftfarten har nå kommet til et punkt hvor det er nødvendig å rope varsku, sier Yngve Carlsen i Norske SAS-flygeres Forening til Dagsavisen.

Nå advarer SAS-flygerne mot at dårlige arbeidsforhold og lange dager vil føre til minst en alvorlig flyulykke i løpet av de neste 24 månedene.

– Disse tingene vil selvsagt påvirke pilotens operative dømmeevne, eller evnen til å si stopp. Det sikkerhetsnettet i luftfarten som er blitt bygget opp over 60-70 år og har gjort dette til en sikker og effektiv bransje, det er man i ferd med å ta hull på, sier Carlsen, som selv er pilot.

- Kan være sju juridiske enheter

Han mener at dårlige arbeidsforhold i luftfarten, ikke bare for pilotene, er en naturlig konsekvens av inntoget fra lavprisselskaper i luftfarten. Når de presser prisene, må de kutte utgifter andre steder.

Nå krever SAS-pilotene at et minstekrav bør være faste ansettelser. På den måten vil de i det minste ha oversikt over hvor det sosiale ansvaret ligger.

– Vi krever at piloten som har ansvaret for så mange passasjerer, skal i det minste være ansatt der hvor driftsansvaret ligger. Det er per i dag spredd utover, og det kan være sju juridiske enheter som er en del av kontraktsforholdet, sier Carlsen. (©NTB)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.