Etter en lang høst med kapitalnød kan det endelig virke som om Flyr kan sende ut én god nyhet: Innhentingen av de første 250 millioner kronene er i boks.

Onsdagen begynte dog ikke så godt, da det før børsåpning ble kjent at flyselsakpet ikke fikk gjennom kapitalinnhentingen som ble varslet sist uke. I stedet sa styret ja til det alternative forslaget fremmet av blant annet forvalter Jan Petter Sissener tirsdag kveld.

I den nye planen heter det at selskapet først vil hente inn 250 millioner kroner ved utstedelse av nye aksjer i en rettet emisjon, altså en kapitalinnhenting som er rettet mot et mindre utvalg investorer.

Og én time før børsens stengetid onsdag, et drøyt døgn før tegningsperioden utløp, viser det seg at ivrige aksjemeglere endelig er i havn. Emisjonen ble overtegnet, ifølge selskapet.

Flyr har brukt Arctic Securities, Carnegie og Sparebank 1 Markets som tilretteleggere og de sikrer seg 15 millioner kroner for innhentingen av de første 250 millionene i den nye planen. Det er drøyt halvparten av honoraret i den gamle planen.

Flere deler

De siste dagene har det vært kjent at investor Jan Petter Sissener er med som redningsmann dersom den nye finansieringen går gjennom. Sissener opplyste onsdag morgen at han ventet å tegne seg for rundt 15 millioner kroner i emisjonen, men når Oslo Børs er i ferd med å stenge opplyser han at fondet hans har tegnet seg for 20 millioner.

– Så få vi se hva vi blir tildelt, sier han til DN.

DN kjenner til at Sissener har fått med seg en annen kjent investor på laget, nemlig Riulf Rustad. Han har blant annet vært med som stor investor og styreleder i oljeselskapet Noreco gjennom en årrekke. I en knapp kommentar til DN bekreftet investor Riulf Rustad at han er med på kapitalinnhentingen «dersom den blir noe av».

Den rettede emisjonen var første del av en pengejakt som er delt opp i fire. For å lykkes med de tre påfølgende transaksjonene er selskapet imidlertid avhengig av en positiv kursutvikling.

Neste steg, som blir iverksatt i løpet av noen uker, skal det hentes inn 100 millioner kroner fra eksisterende aksjonærer gjennom en reparasjonsemisjon. Deretter vil investorene som har deltatt i den første delen på 250 millioner motta tegningsretter (kjøpsopsjoner) som kan benyttes på ulike tidspunkter til vinteren. Lykkes det, får Flyr ytterligere 250 millioner kroner.

Fjerde og siste steg er enda en reparasjonstransaksjon for de aksjonærene som ikke får være med i runde én og tre. Også det beløpet er på 100 millioner kroner.

Skyhøy verdi

Flyr-aksjen omsettes klokken 16.00 rundt åtte øre på Oslo Børs, mens emisjonskursen som kjent er satt til bare ett øre.

Aksjen ble omsatt mellom ni og 14 øre på Oslo Børs onsdag. Som følge av den store utvanningen av dagens aksjonærer – når 70 milliarder nye aksjer er trykket – gir det selskapet en skyhøy indikert børsverdi. Da kursen var på det høyeste onsdag, ble selskapet indirekte priset til nær ti milliarder kroner. Norwegian er til sammenligning verdsatt til åtte milliarder kroner på Oslo Børs.

– Det er vanskelig å forstå de som kjøper aksjer til ti øre og mer nå. Samtidig øker det sannsynligheten for at emisjonen lykkes. Bare tenk at hvis du tegner aksjer i emisjonen til ett øre og kursen er på ti øre, så kan man gjøre tigangeren, sa Nordeas investeringsdirektør Robert Næss til DN onsdag.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.