NOx-utslippet tas med i avgiftsberegningen for nye biler, og effektavgiften skal ha mindre å bety.

Det gjør at biler med relativt høy effekt kommer heldigere ut enn biler med lav effekt. NOx-komponenten anslås av bransjenettstedet Bilnytt.no å gi en økt avgift i gjennomsnitt på 650 kroner for bensinbiler, og 3300 kroner i økt avgift for dieselbiler.

Les også: Suver blir billigere

<b>Her er de nye bilavgiftene</b>

Nominell og reell avgiftsendring fra 2011 til 2012 for de mest solgte personbilene i januar-august 2011. Inkludert økning i vrakpantavgiften på 400 kroner.

Her er bilene som får økt avgift:

* NOX-utslippet er kun beregnet ut fra gjennomsnittet for diesel- og bensinbiler. Henholdsvis 150 mg/km og 30 mg/km.

** Nominelt betyr at det ikke er korrigert for normal prisjustering i perioden, det vil si en ren sammenligning av satsene. Reelt betyr at det tas hensyn til normal prisjustering, det vil si at satsene er omregnet til samme år.

Kilder: Opplysningsrådet for veitrafikken og Finansdepartementet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.