- De svarte, med farge på innsiden - de går på et par timer, sier eier Mona Torstensen av butikken Kemt i Oslo.

Siden butikken fikk første levering av veskene fra det New York-baserte merket Mansur Gavriel i august ifjor, har det tatt helt av.

Når veskene leveres, tar det ikke mer enn noen timer før de mest populære modellene er utsolgt. Torstensen har sluttet å telle hvor mange som skriver seg opp på venteliste, men bekrefter at det er over hundre personer.

- Ja ja, det er langt over hundre. Jeg har jobbet i varehandelen i 28 år, dette er det veldig sjeldent vi ser, sier Torstensen.

- Det har til og med ringt fra Japan. Folk sier «I buy, I have creditcard», sier butikksjef Camilla Aars.

- Men de kan vi ikke ta hensyn til. Vi klarer ikke å møte hjemmemarkedet vårt en gang, legger Torstensen til.

Sosiale medier

Torstensen forklarer at interessen for veskene spredte seg på det sosiale mediet Instagram.

- De er ikke dyre, og heller ikke sånn kjendisveske. De har bare truffet veldig på markedet, også sprer det seg så fort på grunn av Instagram. Så har de veldig fine bilder, jeg tror de har truffet en slags nerve, sier hun.

Veskene koster fra 5.000 til 7.000 kroner.

- Det er litt det, det er «affordable», sier Torstensen.

Kemt er den eneste butikken i hovedstaden som har veskene i butikk. Sammen med en butikk i Bergen er de de eneste som har veskene i Norge.

- De tar ikke opp noen nye heller. Det var liksom oss, og så blir det ikke mer. Det har omtrent aldri skjedd før. For oss er det gøy at de holder det «tight», sier Torstensen.

Umettelig

Ifølge henne er etterspørselen etter veskene stor i hele verden.

- De klarer ikke å produsere nok, det er umettelig, sier hun.

Samtidig peker Torstensen på at det er slik de bevarer interessen rundt merkevaren.

- Folk vil gjerne ha, fordi de ikke får. Det er en merkelig greie, det blir ekstra stas å ha det fordi det ikke er tilgjengelig. Det blir et veldig sug. Når vi får ny levering, tar det kun timer før alt er borte, sier Torstensen.

Butikksjef Aars peker imidlertid på at folk begynner å bli sinte når de ikke får tak i veskene.

- Nå får de bare kjeft fordi ikke alle kan få tak i de. Folk blir rasende, sier hun.

Forbrukersamfunn

Førsteamanuensis Knut Kolnar ved Institutt for kommunikasjon og kultur ved Handelshøyskolen BI peker på at vi tidligere levde i et behovsdrevet industrisamfunn. Nå lever vi i et forbrukssamfunn - og det er ikke drevet av behov, men begjær.

- Umiddelbart tenker jeg det handler om identitet. I forbrukersamfunnet er det ikke materielle ting, men identitet som er det store knapphetsgodet. Og ulike identitetsrekvisitter er en del av jeg dets iscenesettelse og den daglige kampen for aksept og status, sier han.

Ifølge ham vil begjæret etter en vare blir større dersom varen er mindre tilgjengelig.

- Knapphet signaliserer eksklusivitet, og eksklusive varer og kjente merker er koblet til ulike symbolunivers. Ta for eksempel Gant. Mange av reklamene har innslag av sofistikerthet a la Ivy League, New England, og spiller på en tung blanding av økonomisk og kulturell kapital, sier Kolnar.

Esksklusivitet

- Moten, som det nyes evige gjenkomst, handler om å skille seg ut, samtidig som en passer inn, og med største selvfølgelighet behersker en bestemt livvsstil. Den demokratiserte luksusmoten, som det her ser ut til å være snakk om, ernærer seg av å potensere denne logikken, sier Kolnar.

Veskene oppleves som eksklusive fordi det ikke er så mange som får tak i dem, til tross for at prisen ikke er skyhøy.

- De luksuriøse identitetsmarkørene gjør at den enkelte kan oppleve seg som eksklusiv og spesiell, samtidig som han eller hun tar del i en trygg verden, som de fleste, med alminnelig lønnskonto, i dag har råd å ta del i, dersom det prioriteres, sier Kolnar. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også:

Puerto Rico kaster inn håndkleet

Tyske ledere raser over Hellas-nei

- Vi får ikke bestemme noe selv. Tyskland og de andre dikterer

Se DNTV: De beste taxfree-vinene

De beste taxfree-vinene
Her er de beste kjøpene fra vinhyllene i taxfree-butikken på Gardermoen.
02:33
Publisert: