Konkurransebidrag: I SMART 2020-rapporten (2008:10) heter det at «selv om IKT-sektoren har planer om å øke energieffektiviteten til produktene og tjenester de leverer betydelig, så vil IKT-sektorens potensial først og fremst ligge i å gjøre andre sektorer i stand til å bli mer energieffektive, en mulighet som kan gi karbonbesparelser fem ganger større enn de totale utslippene fra hele IKT-sektoren i 2020».

Fornyelse og miljøbesparelsen kan også utrykkes som demateralisering – altså å gjøre fysiske prosesser og oppgaver virtuelle. Ved å sende en e-post i stedet for å sende et brev er det åpenbare reduksjoner i utslipp både fra redusert papirforbruk og mindre transport. Såkalt «cloud services» kan bidra tilsvarende positivt for miljøet.

Altinn- løsningen er et konkret eksempel på dette, og er blitt beskrevet i IT-pressen som Norges største SaaS-løsning.

Altinn- løsningen har allerede vært en suksess både i forhold til økonomi og miljø. Den beviser at det er mulig å gjøre ting på nye måter, til beste både for brukerne og miljøet. Videreutviklingen av Altinn tar dette til et nytt nivå. Jo flere som bruker Altinn og tilsvarende tjenester, jo bedre for miljøet. Potensialet for ytterligere utbredelse av løsningen i andre land er meget stort.

Altinn leveres av Accenture på oppdrag fra Brønnøysundregistrene.





Miljøgevinsten ved at flest mulig tar i bruk Altinn er potensielt svært stor. I dette bidraget bruker vi elektronisk skatteoppgjør som eksempel på en av Altinn-tjenestene. Dette vil totalt sett kunne gi en reduksjon tilsvarende 1 092 trær, 3,12 millioner liter vann og 561 tonn CO2-ekvivalenter.

Beskrivelse av problem
Se for deg en bedrift som for ti år siden skulle gjennomføre et tiltak som var regulert av flere offentlige instanser. Da måtte bedriften kontakt alle instansene for å få rede på hvilke retningslinjer som var gjeldene før man kunne sette i gang. Deretter var det ikke utenkelig at en person fra bedriften måtte kjøre langt for å komme til de ulike offentlige kontorene, slik at bedriften kunne få tak i omfattende papirbasert dokumentasjon, samt tilhørende skjemaer som måtte fylles ut. Når dokumenter var lest og skjemaene fylt ut, skulle det hele postlegges for deretter å bli transportert tilbake til de ulike instansene.

For levering av selvangivelsen var også papirmengden formidabel. Alle arbeidsgivere, banker, borettslag osv sendte utskrifter av årsoppgaver i posten. Skatteetaten sendte ut to selvangivelser til alle, med en fyldig veiledning. Deretter satt vi oss ned og forsøkte etter beste evne å forstå og fylle ut disse kompliserte skjemaene. I siste liten satte vi oss i bilen og kjørte ned til nærmeste ligningskontor for å levere selvangivelsen i en egen postkasse.

Mulighetene ligger i å redusere de administrative og økonomiske byrdene – samtidig som man reduserer de negative miljøkonsekvensene.

Beskrivelse av løsning
Etter at Altinn ble lansert 4. desember 2003 har byrden for alle parter blitt betraktelig mindre og revolusjonert måten man arbeider på. Altinn er en løsning for elektronisk samhandling og

rapportering. Løsningen inneholder også andre elektroniske tjenester, blant annet meldinger fra det offentlige og innsynstjenester i offentlige registre. Tjenesten omfatter kommunikasjon mellom privatpersoner og private bedrifter på den ene siden og det offentlige på den andre siden. Her vil vi ta fatt i et konkret eksempel – den elektroniske selvangivelsen.

Målet med Altinn har hele tiden vært å ha én felles løsning for håndtering av informasjon mellom det offentlige og næringslivet. Dette er en vesentlig del av forkl#229en på Altinns suksess. Per i dag er om lag halvparten av alle skjema fra statlige virksomheter tilgjengelig i elektronisk form. I tillegg tilbyr Altinn mulighet for integrasjon mot brukernes egne datasystemer, og over 60 systemleverandører har utviklet integrasjon mot Altinn. Dette har vært en viktig årsak til suksessen.

Altinn består av to hoveddeler: en utviklingsløsning for skjema og arbeidsprosesser, og en løsning for sluttbrukere fra næringsliv og innbyggerne. Løsningene er utviklet av Accenture på oppdrag fra Brønnøysundregistrene. Teknologi fra Microsoft danner grunnlaget for både utviklings- og produksjonsplattformen i Altinn. Løsningen driftes av Basefarm.

Det har hele veien vært lagt vekt på at bruk av Altinn skulle være gratis for sluttbruker. Brukergrensesnittene er derfor basert på standarder som gjør at de kan benyttes i vanlige nettlesere.

I 2003 brukte norsk næringsliv over 7000 årsverk til å fylle ut statlige skjemaer som følge av pålegg om rapportering i henhold til ulike lover og regler. Dette utgjør gjennomsnittlig 0,6 prosent av årsverkene i næringslivet i Norge og representerer en betydelig kostnad, særlig for mindre bedrifter. Ved utgangen av 2008 var dette redusert til 4 594 årsverk, altså en reduksjon på 35 %.

Gevinstregnestykke
Siden oppstarten har:

50 millioner skjema blitt sendt inn elektronisk.
5,5 millioner brev og meldinger blitt sendt til bedrifter og privatpersoner.
over 400 000 norske bedrifter benyttet Altinn til elektronisk innlevering av offentlige skjemaer
flere enn 2,3 millioner personer registrert seg som brukere og rapportert via Altinn.
26 statlige etater, en fylkeskommune og to kommuner deltar i dag i samarbeidet

Miljøgevinst
Det er svært krevende å anslå en faktisk miljøgevinst ved bruk av Altinn. Fra nyttår har Altinn sentralforvaltning ved Brønnøysundregistrene opprettet en egen seksjon for gevinstrealisering i Altinn, som etter hvert skal kunne rapportere både økonomiske og miljømessige gevinster ved bruk av Altinn.

For å kunne gjøre et anslag har vi laget et eksempel knyttet til overgangen fra selvangivelse på papir til den elektroniske versjonen. Det er ikke urimelig å anta at selvangivelsen er i nærheten av å representere et gjennomsnittlig skjema med sine fire A4-sider.

Forurensing fra papirskjema kommer fra flere kilder, blant annet: Papir (hogst, produksjon, transport av råvare og fysisk produkt), trykking og utsending av skjema, samt innlevering av skjema.

Med i overkant 1,1 millioner selvangivelser levert elektronisk i 2009 (inkludert sms og telefon) gir dette alene en reduksjon tilsvarende 560 trær, 1,6 millioner liter vann og 288 tonn CO2-ekvivalenter (CO2e).

Regnestykket over representerer også et konservativt anslag. Siden selvangivelsen nå kommer forhåndsutfylt, er det mindre behov for å skrive ut underlag og bilag. Det sendes heller ikke ut full rettledning til alle skatteytere siden all informasjon er tilgjengelig i den elektroniske utgaven. I 2008 fikk for eksempel hele 380 000 skattytere papirløst skatteoppgjør, i stedet for å få dette tilsendt i posten.

I tillegg kommer kommunikasjon fra det offentlige til brukerne. I 2009 var det 950 000 som ga beskjed om at de i fremtiden ønsker å motta selvangivelse og skatteoppgjør elektronisk. All kommunikasjonen om dette foregikk via Altinn. Elektronisk håndtering av spørsmål og svar om dette sparte totalt 3,8 millioner A4-ark og en reduksjon tilsvarende 532 trær, 1,52 millioner liter vann og 273 Co2-ekvivalenter. Den totale reduksjonen ved elektronisk skatteoppgjøret vil da tilsvare en reduksjon på 1092 trær, 3,12 millioner liter vann og 561 Co2-ekvivalenter. De fremtidige besparelsene er potensielt enda større, gitt at alle velger elektronisk skatteoppgjør.

Dersom selvangivelsen representerer et gjennomsnittsskjema, er den totale reduksjonen i klimagassutslipp ved at 6,3 millioner skjema ble sendt inn elektronisk i 2009 en reduksjon tilsvarende 3500 trær, 10 millioner liter vann og 1 800 tonn Co2-ekvivalenter. Med de 50 millioner skjema som er sendt inn siden lanseringen betyr dette en reduksjon på nesten 28 000 trær, 80 millioner liter vann og 14 285 tonn CO2e.

Muligheter for fremtiden
Per i dag finnes om lag halvparten av alle statlige skjema for næringslivet tilgjengelig i Altinn. Store statlige etater som Brønnøysundregistrene, Skattedirektoratet, Statistisk sentralbyrå og Rikstrygdeverket står for over 70 % av de innrapporteringer av opplysninger som næringslivet må forholde seg til. I tillegg rapporteres det til rundt 50 andre statlige etater, og til kommunene (Egede-Nissen, 2003). I følge Brønnøysundregistrene utgjorde totalt de statlige oppgavepliktene ca. 4 594 årsverk pr 31.12.2008, og belastningen ble utregnet på bakgrunn av 767 statlige skjemavarianter.

Med andre ord er det fortsatt stort potensial for ytterligere effektivisering og miljøreduksjon. Som nevnt deltar 26 statlige etater, en fylkeskommune og to kommuner i Altinn-samarbeidet i dag. Det betyr at det er 24 statlige etater, 18 fylkeskommuner og 429 kommuner – som ikke deltar.

Pris og utfordringer
Altinn-portalen gjør både offentlig og privat sektor mer effektive og miljøvennlige. Effekten av investeringene som er gjort i Altinn har vært umiddelbar. Med videreutvikling av Altinn-løsningen gjennom Altinn II-programmet skapes en plattform som enkelt kan skaleres. Kostnaden med å utvide antallet tjenester ved å inkludere kommuner og offentlige virksomheter er marginal.

Kostnadene for Altinn II-programmet er budsjettert til 550-700 millioner kroner. Løsningen skal da være klar for å håndtere alle offentlige etater som ønsker å benytte Altinn for håndtering av elektronisk kommunikasjon. Det kreves ingen ytterligere investeringer i Altinn for å inkludere nye etater.

Virksomheter som slutter seg til Altinn vil ha investeringskostnader knyttet til omlegging av skjema og rutiner. Det er grunn til å påpeke at alternativkostnaden ved å etablere egne, selvstendige løsninger for elektroniske skjema ville vært langt høyere. Gitt en utvikling der informasjonshåndtering flyttes over på elektroniske løsninger kan man derfor argumentere for at Altinn er en besparelse for de som deltar. Et felles driftsmiljø som deles av mange etater og kommuner, krever også mindre energi enn mange separate driftsmiljøer.

Hovedutfordringen er at det for mange er krevende å legge om til elektroniske arbeidsprosesser. Det gjelder så vel i offentlige som private virksomheter, og det gjelder ikke minst å overkomme skepsis og manglende kunnskap hos brukerne. I dette ligger det et ansvar for å bygge kunnskap om bruken av slike løsninger hos nåværende og fremtidige brukere, samtidig som man bygger tillit til løsningen og de sikkerhetsmessige aspektene ved denne. Fordelene ved å gjøre dette må komme tydelig frem: enklere, billigere – og mer miljøvennlig. Altinn har overbevist brukerne om at elektroniske løsninger forbedrer og forenkler hverdagen. Med ny Altinn-løsning gjennom Altinn II-programmet tar vi et gigantisk steg i å tilrettelegge for en digitalisert forvaltning.

Altinn er anvendt miljøteknologi som har dokumentert effekt og stort potensial.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.