Ingolstadt, Tyskland: Audis lille designracer TT så dagens lys i 1998, i 2006 kom en helt ny generasjon, og i disse dager kommer en nysminket versjon ut på europeiske veier. Vi har prøvd bilen på den lille sportsbilens hjemmebane i Tyskland.

Endringene utenpå er ikke akkurat omfattende, men fronten er noe endret, og Audis kjennemerke med LED-kjørelys fåes nå også på TT.

Nye motorer
De største nyhetene sitter under panseret, og det mest interessante i så måte er den nye toliters bensinmotoren som yter 211 hestekrefter. Denne motoren har altså øket effekten med 11 hestekrefter fra utgående modell. Viktigere er dreiemomentet som har øket til 350 Nm. Samtidig har selvfølgelig forbruket minket fra 0,77 til 0,66 liter på mila.

 

Og selv om den er gjerrig på papiret oppfordrer ikke den hissige motoren til slik kjøring akkurat. Den nye motoren overflødiggjør nesten den litt større broren TTS, og ihvertfall på det norske markedet, der prisebesparelsen blir på omkring 230.000 kroner om du slår til med quattro og S tronic på 211-hesteren. Det er marginalt med ekstra moro for de pengene å ta steget opp til TTS.

Les også vår test av Audi TT S: Kompakt rakett

Chassiset på TT er nemlig det som gjør denne bilen. Bilen henger seg fast i underlaget, og er virkelig moro å ratte på svingete veier. Selv uten firehjulsdrift er bilen en ytterst kapabel svingmaskin som så og si ber føreren om å gi på litt mer enn normalt når veien snor seg gjennom sydtyske skoger.

Med eller uten tak
Både coupéen og roadsteren er omfattet av faceliften, og begge er svært kapable kjøremaskiner som ikke går av veien (bokstavelig talt) for å gi heftige opplevelser på svingete veier.

Vi kjørte også TT med den minste motoren i roadster-utgave. Minstemann med den 160 hestekrefter sterke motoren yter også rettferdighet til sportsbilbegrepet. Den er kontrollert og morsom å kjøre, og som takløs har den en startpris på omkring 435.000 kroner.

 

TT-programmet viser at Audi mener alvor med sin nye turbo-tankegang. Den gamle toppmodellen som hadde en V6-motor på 3,2 liter kommer ikke lenger i modellprogrammet, og alle motorene har nå TFSI-teknikken inkorporert. Fordelen er selvfølgelig at vekten holdes nede i forhold til den gamle V6-eren.

TT har ikke så mange konkurrenter. I disse dager kommer Peugeot med sin nye RCZ, som går til angrep på TT. Vi har testet rivalen og kommer tilbake med artikkel ved et senere tidspunkt.

Konklusjon:TT beholder sin kjøreglede, utseendet er det samme, men motorene utvikles videre - til det bedre.

 

Her er prisene for 2011-modellene av TT:

TT RS med S tronic-kasse er ikke prissatt ennå, men det antydes en pris omkring 1.150.000 kroner.

DN.no har testet den fantastiske toppmodellen TT RS. Les test og hør gromlyd her!

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.