– Du og jeg kan bo samme sted, være like gamle og kjøre den samme bilen, men oppføre oss veldig forskjellig, sier gründer Rune Brunborg (39) i det nye forsikringsselskapet Tribe.

Han snakker om det han mener er problemet med hvordan forsikringsselskaper i dag bruker snittdata til å beregne din forsikringspremie og hvorfor han mener at tiden er overmoden for et helt nytt forsikringskonsept: venneforsikring.

Les mer om nye forretningskonsepter på DNgründer.

Gode venner lønner seg

Venneforsikring baserer seg på at du:

• Tegner forsikring.

• Knytter til deg venner med samme forsikring gjennom Facebook.

Om både du og vennene dine unngår forsikringskrav og skader, får du en rabattert polise som blir billigere desto flere skadefrie venner du har i «stammen» din.

Resultatet blir noe som høres ut som en Per Fugelli-filosofi: En venneforsikring hvor du tjener på å bry deg om flokken din. Tribes mål er likevel noe mindre uselvisk, nemlig å la kundene gjøre jobben med å finne forsikringskundene man regner med at ikke vil koste deg noe særlig i skadeutbetalinger.

– Sammen med våre kunder klarer vi å plukke ut indrefileten i markedet. De som renser løv i takrennen, ikke kjører for fort når det er glatt på veien og er flinke til å passe på tingene sine, sier Brunborg.

Forrige uke tegnet selskapet sin første forsikring og går nå inn i en betatesting før de lanserer for fullt neste vår.

To fordeler, én fare

Gründerne ser spesielt to fordeler:

Mindre forsikringssvindel: – Det blir en nedside ved å svindle, fordi du svindler i bunn og grunn vennene dine, sier medgründer Henrik Nygård Sjølie (32).

Effektiv identifisering av «de riktige» forsikringskundene: – For forsikringsselskap handler det om å finne de riktige kundene. Venner som peker på hvem av sine venner som er gode og ansvarlige forsikringskunder, vil gjøre at vi vil finne forsikringskunder med lavere risiko enn det markedet generelt klarer, sier Brunborg.

Elefanten i rommet er hvorvidt det ikke vil ødelegge et og annet vennskap når kompisen din koster deg 5000 kroner fordi vedkommende kjører bilen i grøften.

– Vi har tenkt mye på det. Det skal ikke være en gapestokk; vi fremhever ikke hvem og hva som gjør at du får mindre rabatt. Du skal få svar på det om du ønsker det, men med en gjensidig aksept fra den andre parten, sier Sjølie.

Krever mer kunnskap

Forbundsleder i finansforbundet, Pål Adrian Hellman, mener vi kommer til å se mer av denne typen forsikringsvirksomhet fremover – selskaper som utfordrer tradisjonell tankegang og de etablerte forsikringsselskapene. Han tror dette konseptet særlig vil appellere til unge, som allerede har god erfaring med nettverk på nett.

– Slike konsepter gir frihet og mulighet til å velge, men samtidig forutsetter det at man må orientere seg mer. Tradisjonell forsikring er langt på vei en hyllevare, mens her er man nødt til å sette seg inn i tilbudet, vurdere vennene sine (og bli enige med andre innad i nettverket) og sikre at man har den dekningen man trenger, sier han.

Hellman understreker at det er viktig å sette seg grundig inn i vilkårene om man vil benytte en slik forsikring.

Informasjonsdirektør Øystein Thoresen i Gjensidige mener det er spennende med nye konsepter i bransjen.

– Selv om vi er et stort selskap sitter vi definitivt ikke stille. Vi følger godt med, jobber løpende med å finne på nye og bedre løsninger og synes det er positivt med initiativer som viser at bransjen er i stadig utvikling, sier han.

Forsikringsskonseptet Tribe knytter sammen venner med samme forsikring gjennom Facebook.
Forsikringsskonseptet Tribe knytter sammen venner med samme forsikring gjennom Facebook. (Foto: Elin Høyland)
Thoresen mener konseptet ikke er helt ulikt slik tradisjonelle selskaper, som Gjensidige forsikring, opererer i dag.

– Vi er et stort solidarisk kollektiv som alle betaler inn en premie til. Her prøver man å få til det samme med mindre og flere kollektiver. Det kan absolutt lykkes, men samtidig overlates mye til enkeltpersoner som ikke nødvendigvis har mye kunnskap om å vurdere hvilken risiko ulike kunder representerer, sier han, og fortsetter:

– Likevel kjenner man ofte vennene sine godt – man vet hvem som har krasjet bilen fem ganger eller som mister mobilen hver helg. En slik ordning gjør kanskje også at det blir en lav risiko for skader i en slik gruppe, ved at man er mer forsiktig, men vi får håpe konseptet ikke går på bekostning av gode vennskap. For disse gruppene kommer også til å oppleve skader.

Ikke avart av kompisbank

Konseptet er forholdsvis nytt også på verdensbasis, med det London-baserte mobilforsikringsselskapet So-Sure som et annet tidlig eksempel på bedrifter startet i år.

Tidligere har man sett sosiale forsikringskonsepter som baserer seg på at brukerne selv bærer hele risikoen i såkalt person-til-person-forsikring. Tilliten til lignende bank- og lånekonsepter fikk seg en knekk etter at kompisbanken Trustbuddy ifjor slo seg konkurs.

Der forsvant aksjonærverdier for over 400 millioner kroner opp i luften, og rotet etter de over 300 millioner kroner banken hadde i utestående lån er fortsatt ikke ryddet opp i.

Tribe baserer seg i stedet på at selskapet flytter risikoen videre ved å tegne forsikring gjennom det britiske Lloyd-systemet – nærmest et Finn.no for forsikring.

– Rent teknisk er vi forsikringsformidler. Vi skal ta delingsøkonomien inn i forsikringsmarkedet og modernisere en bransje hvor det har skjedd lite på lang tid, sier medgründer Henrik Nygård Sjølie.

9,4 millioner i startkapital

Selskapet tok i juni inn 9,4 millioner kroner i en emisjon. 3,6 millioner kommer fra gründerne og de ansatte samt 1,6 millioner fra venner og familie.

De resterende millionene kommer fra investeringsselskapene Etime (1) og Snö Ventures (1); selskapets link til forsikringsmarkedet Lloyds i London, Norwegian Underwriting Agency (0,3), og de private investorene Harald Mowinckel (0,5), Lars Moldestad (0,5), Gaute Ulltveit-Moe (0,5) og Bo Myrås (0,1).

Målet er 2500 kunder før det blir sommerferie igjen.

– Nå har vi kapitalen vi trenger til å bygge selskapet og starte markedsføringen. Så vil vi hente mer kapital på slutten av året til den tunge markedsføringen, sier Brunborg.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Anbefalt fra DNtv:

Dette er dronen som forfølger deg
Slik gikk det da DN forsøkte å riste av seg norske Staakers nye drone.
01:07
Publisert:
 

Episode 4: Slik gikk det med Sunniva i Norseman Xtreme Triathlon
DNtv har fulgt Sunniva Dring (35) frem mot ett av verdens hardeste triatlon denne helgen. Her kan du bli med på hennes spektakulære ferd med 226 km svømming, sykling og løping fra Eidfjord til Gaustatoppen.
05:01
Publisert: