At svevestøv fra biltrafikken havner i lungene og påvirker våre hjerter er ikke ukjent.

Så sent som mandag denne uken kom meldingen om at 185 personer dør for tidlig i Oslo hvert år på grunn av svevestøv.

Men hvordan et av kroppens aller viktigste organ hjernen påvirkes, har frem til nå ikke vært like kjent. Ny forskning viser imidlertid at bittesmå stykker med jern, såkalte magnetitter, fra bilenes katalysatorer ender opp i hjernevevet vårt, skriver danske Ingeniøren.

Forskerne kjente fra før til forekomster av «naturlig» magnetitt i våre hjerner, men for hver naturlige bit med magnetitt oppdaget forskerne i den nye studien 100 magnetitter skapt av høye temperaturer når vi gir gass eller bremser bilene våre.

- Million muligheter for å gjøre skade

- Det er forferdelig sjokkerende. Når man studerer dette vevet ser man partiklene fordelt mellom cellene, og når man gjør et magnetisk uttrekk så er det millioner av partikler, millioner i ett enkelt gram hjernevev. Det betyr en million muligheter for å gjøre skade, sier professor Barbara Maher til BBC.

Så langt er det ikke konstatert noen årsakssammenheng mellom sykdommer som demens og Alzheimers og forekomsten av magnetittpartiklene.

Professor David Allson, som er spesialist i neurodegenerative sykdommer og medforfatter til den nye studien, mener at deres observasjoner indikerer en sammenheng.

Studien er utført av forskere ved Universitetet i Lancaster, og den er publisert i Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).