Bør toppsjefer uttale seg om høstens valg?

Mange konsernsjefer og andre toppledere kan kanskje være fristet til å gi uttrykk for politisk ståsted foran høstens valg til Stortinget.

Denne type politisk aktivisme er blitt analysert av forskere. Forskerne eksemplifiserer aktivismen med amerikanske konsernsjefers reaksjoner på daværende president Donald Trump, for eksempel hans beslutning om å trekke USA ut av internasjonale avtaler.

Forskerne mener at toppsjefene er motivert av sine egne verdisystemer som ikke nødvendigvis er forankret hverken internt eller eksternt. Toppsjefers narsissistiske trekk kan føre galt av sted.

Toppsjefers narsissistiske trekk kan føre galt av sted

Toppsjefer kan være på kollisjonskurs med aksjonærer, ansatte, kunder og andre interessenter når de uttaler seg i offentligheten.

Konsernsjefers anseelse og virksomheters omdømme kan bli rammet dersom det å uttrykke seg offentlig og synspunktene ikke er i tråd med organisasjonskulturen.

Tradisjonell påvirkning av politiske prosesser foregår gjerne i det skjulte. Det kan dreie seg om lobbyvirksomhet, smøring, rekruttering og sosial omgang. Politisk aktivisme er noe ganske annet, den foregår i full offentlighet. Politisk aktivisme er svært risikabel.

Kanskje det smarteste er å holde kjeft.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.