Selv midt under koronakrisen med luftfarten i økonomisk trøbbel, lever elfly-drømmen i beste velgående. Over et hundretall aktører konkurrerer nå om å være først ut med bærekraftige nullutslippsløsninger for småfly.

Det er ikke lenger kun et spørsmål om når, men om hvor langt elflyene kan nå.

Med dagens teknologi kan man forvente en rekkevidde på minst 400 kilometer med et 19-seters passasjerfly innen 2025 – en strekning som tilsvarer Oslo-Trondheim. Bare det alene er nok til å revolusjonere store deler av norske innenlandsflyvninger.

Få land er bedre rustet til å løfte elfly-revolusjonen enn Norge.

Norske flyselskaper har et av Europas mest aktive rutenett for korte flyreiser. Når vi i tillegg huser 16 tettbebygde flystasjoner langs den nordlige polarsirkelen, har vi et potensielt drømmescenario for elfly.

Det er heller ikke mangel på annen nødvendig infrastruktur – det er rikelig tilgang på ren fornybar energi og vi har samtidig et svært pålitelig kraftnett. Vi har med andre ord alt som skal til for å lykkes, men det krever storsatsing og investeringsvilje.

Jonas Kristiansen Nøland
Jonas Kristiansen Nøland

Vi er nå inne i en avgjørende tid for å satse på elfly, da det går imot en omfattende utskiftning av flyparken frem til 2030. Satsingsområdene bør være å virkeliggjøre dagens teknologi for mindre elfly samt videreutvikling og forskning på større elfly.

Et av de største uløste problemene er at batteriene i dag veier cirka 43 ganger mer enn vanlig drivstoff. Når flyet lastes med batterier, blir det tyngre og tyngre, og rekkevidden får dermed sin naturlige begrensning.

Batteriene gir til slutt mer vekt enn de gir løft.

Løsninger er imidlertid i anmarsj. Nylig ble det utviklet en ny type levedyktige litium-batterier med en vektreduksjon på minst en tredjedel. En ny studie i anerkjente Nature Energy viser dessuten at dersom man slanker batterivekten til en fjerdedel, kan større fly som Airbus A320 og Boeing 737 elektrifiseres.

Dette muliggjør mellomdistanseflyvninger på inntil 1100 km, som vil frigi halvparten av lufttrafikken for utslipp. Samtidig vil det kreve beskjedne ett prosent av verdens strømforbruk.

Veien til elektrifisering må uansett starte i det små med trinnvis utprøving, og det er her det norske kortbanenettet er en utmerket utviklings- og testarena for elfly. En begynnelse kan være utslippsfrie ruter over Norges korteste flystrekning, mellom Kirkenes og Vadsø, med en visjon om større ruter mellom Oslo og Bergen i nær fremtid.

Gjennom morgendagens elfly-revolusjon, kan nullutslipp og høyere lønnsomhet gå hånd i hånd. På sikt senker det økonomisk risiko, som gir billigere flybilletter og en helt ny mobilitet for forbrukerne. Sammen med redusert støy og mindre lokale utslipp, kan flyene lande nærmere dit folk skal, i stedet for i utkanten av byene.

Bransjen jobber nå iherdig med å effektivisere elflykroppen for å minimere energikrav, gi økt rekkevidde og mer styrke under «takeoff». Et eksempel er å fordele flere elmotorer langs vingen, noe som gir mer kraft og muligheter for kortere rullebaner. I sin ytterste konsekvens kan det produseres fly som tar av og lander vertikalt, praktisk talt hvor som helst.

Den norske elfly-drømmen hadde sitt høydepunkt i 2017 da den norske avdelingen til Rolls-Royce fikk bestilling fra flygiganten Airbus om å lage verdens kraftigste elfly-maskin (E-Fan X prosjektet). På grunn av koronakrisen måtte Airbus i april skrinlegge hele prosjektet, bare ett år før den planlagte jomfruflyvningen (se innlegg i DN 30. april). Men den norske utviklingen i Trondheim stopper ikke av den grunn.

Verden ser fremdeles til norsk kompetanse når det gjelder storskala elektrisk fremdrift i megawatt-området. Sammen med kolleger har jeg nylig påvist at norsk teknologi er i verdensfronten, hva gjelder effektivitet og spenningsnivå.

Samtidig som teknologiutviklingen for større elfly ruller videre, må vi først våge å satse på de kortere flyrutene. Dersom det er ett sted elfly-revolusjonen kan og bør starte, så er det her til lands.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.