Kampen om mobilkundene hardner til, og med over 30 aktører i markedet er det ikke så lett å få folks oppmerksomhet.

Chess prøver seg nå med en slags prisgaranti, men senker ikke samtidig prisene. Konkurrenten One call går langt hardere til verks. De senker nå prisen til null kroner på priskalkulatoren Telepriser.no, som drives av Post- og teletilsynet (PT).

Les også:
Gidder ikke spare halv milliard
Vil granske Chess-garanti

Trend mot gratis
Hvordan skal dere tjene penger på dette?

- Vi ønsker at kundene skal ringe mye mer enn det vi gir bort. Det vi gir bort er basisforbruket. Trenden er at det går mot å bli gratis, sier pressekontakt i Onecall, Thomas Sandaker.

Dere tar vel inn dette på høyere priser ellers?

- Nei, vi krever 80 øre å ringe etter gratisminuttene, og 42 øre per sms, det er absolutt blant de bedre prisene på markedet i dag, sier han.

Datatrafikk koster 10,50 kroner per megabyte.

- Det er ingen etableringskostnad, ingen bindingstid, og ingenting med liten skrift, lover Sandaker.

Dette blir gratis
Det som blir gratis er standardforbruket Telepriser.no bruker for å lage en prisrangering av aktørene. Det består av 20 minutter fordelt på 11 samtaler i uka, hvorav 13 minutter går til mobil. Pakken inneholder også 18 sms-er i uka.

Minimumsprisen på PTs priskalkulator har stadig krøpet lavere, krone for krone, men One Call har rykket litt fra de andre med dette tilbudet. Neste aktør IPEA koster 28 kroner i måneden ved dette forbruket, Telenor minimum 138 kroner.

Billig uansett forbruk
At et selskap ligger på toppen av kalkulatoren betyr ikke at det er billigst for alle, men One Calls tilbud tåler at man tredobler eller femdobler Telepriser.nos standardforbruk. De er fremdeles klart billigst. Ved tidobling faller de til andreplass, bare slått av et abonnement som koster langt mer ved lavere forbruk.

Dette tyder på at One calls tilbud ikke bare er et regnestykke spesialtilpasset et spesielt ringemønster.

Underskudd mot vekst
Hvordan skal One Call tjene penger på dette, det må da gi underskudd i et par år?

- Vi gjør en investering i kunder og marked, og da må man ta en kostnad for å ta en posisjon. Vi har et klart uttalt mål om å bli største uavhengige aktør i Norge, etter Netcom og Telenor, og vi har eiere som støtter vår ambisjon, sier han.

Gjør dere dette i forventning om at prisene skal enda lenger ned?

- Ja, og det ønsker vi å ligge i forkant av.

Nye inntekter
Sandaker hevder basistjenestene uansett går mot å bli gratis, og at mobilselskapene fremover må finne andre inntektskilder i nye tjenester.

- Vi ser blant annet at internettaktiviteter flytter over på mobilen, som å bestille flybilletter, kinobilletter, og mobil-tv.

Men dere lever av basistjenestene i dag?

- Ja, men inntektene flytter seg i større og større grad over til andre tjenester, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.