Vedlikehold av F16-fly og Sea King-helikoptre rammes når flymekanikere og andre ansatte i AIM Norway går ut i streik fra onsdag morgen.

Etter at partene tok en lang pause i meklingen om to omfattende overenskomster i fjor høst, startet meklingen opp igjen hos Riksmekleren mandag denne uka. Meklingsfristen gikk ut ved midnatt tirsdag kveld, og like før klokka 2 var det klart at partene sto så langt unna hverandre at de ikke maktet å komme til enighet, får NTB opplyst hos Parat og LO Stat.

Resultatet er at 260 ansatte i Fellesforbundet, 50 i Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT) og like mange i Parat går ut i streik fra onsdag morgen.

Blant de streikende er det en rekke arbeidsgrupper, blant annet flyteknikere, ingeniører, kontoransatte, flylakkerere, lagerfolk og verkstedarbeidere.

Streiken rammer blant annet vedlikehold og modifikasjoner av Forsvarets F16-fly, Orion-fly og Sea King redningshelikoptre.

Videreføring

– Vi kom vel egentlig aldri så langt at vi fikk fremlagt et forslag som det var mulig å gå videre på og som gjorde at vi fikk den tariffavtalen våre medlemmer hadde behov for. Vi hadde behov for en tariffavtale som langt på vei videreførte de vilkårene man hadde fra før. Dette handler om medbestemmelse på lønn og et lønnssystem som ikke ene og alene er overlatt til ledelsen å fastsette, sier Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud til NTB.

Statsforetaket AIM Norway ble opprettet da Forsvarets hovedverksted på Kjeller ble skilt ut i 2011. Selskapets hovedkunde er Forsvaret.

Medlemmene i Fellesforbundet var før utskillingen omfattet av Forsvarets verkstedoverenskomst, mens FLTs medlemmer var en del av Hovedtariffavtalen i staten. Da AIM gikk inn i Spekter i 2012 ble partene i første omgang enig om å videreføre den gjeldende avtalen fram til fjorårets tariffrevisjon. Partene klarte imidlertid ikke å bli enige og turen gikk dermed til Riksmekleren.

– Får konsekvenser

Arbeidstakerorganisasjonene har vært klare på at de ønsker å videreføre gjeldende rettigheter for å unngå det de mener er dårligere lønns- og arbeidsvilkår.

Bjørn Lien som er klubbleder for Fellesforbundets medlemmer som onsdag går ut i streik, har betegnet AIM Norway som «Rikshospitalet for flymekanisk vedlikehold i Norge».

Konsekvensene av streiken kan blant annet bli at hovedredningssentralenes Sea King-helikoptre blir stående på bakken.

– Fra vårt ståsted er det vanskelig å se for seg at driften kan gå som normalt så lenge konflikten pågår. Det er ingen tvil om at konflikten får konsekvenser for virksomheten, sier Skjæggerud.

Tvungen lønnsnemnd

Arbeidstakersiden håper nå at regjeringen ligger unna og lar partene finne fram til en løsning på egen hånd.

– Som i alle andre streiker forbereder vi oss på at denne streiken kan bli langvarig, men vi håper jo på at man vil komme fram til en løsning. Det betinger imidlertid at arbeidsgiver får tenkt seg om. Det regner jeg med at de gjør ganske raskt, sier Skjæggerud.

– Når gjelder tvungen lønnsnemnd så håper vi at regjeringen holder fingrene av fatet og lar partene ordne opp selv, understreker Parat-lederen. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.