Fotballbladet Josimar skal i oktober lansere sin første utgave på engelsk. Med seks digitale utgaver i året håper redaksjon- og markedsansvarlig Håvard Melnæs å slå an internasjonalt.

– For det første, er dette en kul ting å gjøre, sier Melnæs.

– For det andre, så holder våre artikler høy kvalitet. Vi har møtt fremmedarbeidere i Qatar og besøkt spillerakademiet i Lyon. Hvorfor begrense disse sakene til lesere som kan norsk? sier den tidligere Se & Hør-journalisten.

Negativ egenkapital

Egil «Drillo» Olsen og Nils Arne Eggen møtte tirsdag opp på Voldsløkka til innspilling av reklamefilm for Josimar.
Egil «Drillo» Olsen og Nils Arne Eggen møtte tirsdag opp på Voldsløkka til innspilling av reklamefilm for Josimar. (Foto: Josimar)
Josimar har på få år opparbeidet seg en ikke ubetydelig anerkjennelse i det norske fotballmiljøet. Magasinet har bidratt med tekstrike artikler om blant annet den kontroversielle spillerovergangen til Mame Biram Diouf fra Molde til Manchester United, Drillos avgang som landslagssjef, samarbeidet mellom Nobels Fredssenter og FIFA – «Handshake for peace», og en generelt nærgående dekning av Norges Fotballforbunds gjøren og laden.

– Ambisjonen er å bli mye større enn det vi er i dag, sier Melnæs.

– Og så bli kjøpt opp av et av de store mediekonsernene og gjøre ei kule?

– Vi sikter på å lage et best mulig blad, og er ikke opptatt av det.

Regnskapstallene til driftsselskapet Dype Skoger AS viser at ingen så langt har blitt rike av å lage Josimar. Selskapet fikk en tung start i 2009 rent økonomisk, og Dype Skoger AS har fortsatt negativ egenkapital etter underskuddene de første årene. I 2013 og 2014 krabbet resultatene over null-streken. Omsetningen i 2014 endte på 3,9 millioner kroner.

– Nei, ingen har blitt rike. Det er tungt å starte en ny butikk. Men vi får et solid resultat i år, og vi har nå et godt fundament og forutsigbar økonomi, sier Melnæs.

Kritiserer konkurrentene

Han mener Josimar skiller seg fra andre sportsredaksjoner i Norge ved at den dekker fotball som fagfelt og bransje.

– De fleste andre dekker fotball som underholdning. De andre sportsredaksjonene er mest opptatt av at spillerne stiller opp på intervjuer og å lage «hjemme hos»-reportasjer. Derfor vil de også unngå å støte fra seg spillerne med kritisk journalistikk, sier Melnæs.

– Vi intervjuer nesten aldri fotballspillere, for de har ikke noe spennende å si. De er mest opptatt av å snakke om bilparken sin, eller den nyeste tatoveringene.

Redaktøren i konkurrenten 100% Sport, Bertil Valderhaug, føler seg ikke truffet av kritikken.

– Vi skulle gjerne hatt mer ressurser til å drive undersøkende journalistikk. Men at vi ikke bedriver kritisk journalistikk fordi vi vil lage «hjemme hos»-reportasjer, er i bestefall synsing, og det er feil, sier Valderhaug.

Han leder sportssamarbeidet mellom fire Polaris-aviser og fire Schibsted-aviser, deriblant Aftenposten.

– Senest i sommer hadde Aftenposten satt av to journalister i fjorten dager for å lage dokumentar om FIFA.  Og Adresseavisen hadde en kjempestor dokumentar om krisen i Rosenborg for noen år siden, påpeker Valderhaug.

Han er forøvrig full av lovord om konkurrenten Josimar.

– Jeg gleder meg til hvert nye nummer. Mye er bra med Josimar, og mye kunne vært bedre.

– Hva kunne vært bedre?

– Jeg synes kanskje mange av sakene har litt for mange ord, og litt for få poenger, men dette er det ikke bare Josimar som kan slite med. Stort sett er det kjempebra, sier Valderhaug.

Legender på laget

Tirsdag klarte Josimar å samle fotballpersonlighetene Egil «Drillo» Olsen og Nils Arne Eggen på Voldsløkka i Oslo for å spille inn reklamefilm for fotballbladet (se intervju med Eggen i egen video). Promoteringsvideoen skal inneholde fotballfaglige samtaler mellom de to herrene, får DN opplyst.

– Vi har ikke råd til å kjøpe reklametid på TV 2, men satser på at filmen skal bli en viral suksess, sier Josimar-sjef Melnæs.

Reklamefilmen spilles ifølge Melnæs inn gratis av «nesten alle involverte», deriblant Olsen, Eggen og reklamebyrået Heisholt AS.

– Jeg er fotballinteressert, og Josimar er et fantastisk produkt som fortjener å bli kjent, sier reklamemannen Erik Heisholt.

– Og når Josimar blir mer kjent, så kan de begynne å betale oss honorarer. Dessuten får vi vist oss frem som et nystartet kreatørselskap. Helt kynisk kan du si at dette er god reklame for oss også, sier han.

Les også:

Slutt for «Handshak for peace»

«Sitter på gjerdet for å hanke inn gullkalven»

Milliardspill på bakrommet: Dette er fotballens pengedilemma

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.