Når verdens største skipsreder uttaler seg om om tankmarkedet, lytter man.

"Betydelig ordre"
Skipsrederen John Fredriksen varsler at en «betydelig» ordre vil bli plassert for nye supertankere (VLCC) mot slutten av året.

- Vi ser etter å bygge nye supertankere, sier Fredriksen til Financial Times.

Og det ser ut som John Fredriksen har fulgt med på Norwegian og Bjørn Kjos' storinvestering i nye fly, der et av hovedargumentene for kjøpene var å spare store drivstoffutgifter.

Med dagens bunkerspriser, sparer Frontline 10.000 dollar per dag på nye skip, ifølge Fredriksen.

- Vi har blitt tilbudt nybygg ned til 85 millioner dollar, så risikoen er i det minste til lavere pris, sier Fredriksen til avisen.

Bestiller ti produkttankere
For kort tid siden uttalte John Fredriksen til Tradewinds at han var klar til å bestille ti mellomstore produkttankere. Nå bekrefter han at "nye Frontline", Frontline 2012, også er i ferd med å kjøpe sine ti første, nye skip.

Markedet for oljeprodukttankere er et marked Fredriksen har «noe tro på». Bakgrunnen er hans forventning om at skiftet mot raffinerikapasitet til India og Midt-Østen vil skape etterspørsel for skip til å ta lastene til de største konsumentmarkedene.

Kjøper selv
Skipsrederen vil selv bestille skipene gjennom sitt private selskap Seatankers Group, og deretter selge dem videre til Frontline 2012, som han eier med 52 prosent.

- Vi tror det er en god deal. Det er svært økonomiske fartøy, sier han.

Overkapasitet
Tankmarkedet har de siste årene ligget nede med brukket rygg og tok seg egentlig aldri opp igjen etter finanskrisen. Hovedutfordringen er overkapasitet, med langt flere skip i og på vei inn i markedet enn hva etterspørselen klarer å ta unna. Samtidig forsterkes bunnen av lavere aktivitet og forventet vekst i verdensøkonomien.

Tankrederiet Frontline, der Fredriksen er hovedaksjonær, har vært blant dem hardest rammet. Selskapet har hovedvekten av sine skip i spot-markedet, hvilket kan gi eventyrlig avkastning i gode tider, og nær ingenting om ikke. Så hardt var selskapet rammet at det stod i fare for å kollapse, hvilket fikk Fredriksen og hans makker Tor Olav Trøim til gjennomføre en finansiell restrukturering som delte selskapet i to; nye og gamle Frontline.

Les også: Frykter for Frontlines fremtid og Fredriksen restrukturerer Frontline

Selskapets nybygg og nybyggbestillinger med gjeldsforpliktelser ble skilt ut i Frontline 2012, med Fredriksen som garantist for rundt 3 milliarder kroner. Hans ettermæle stod på spill, ifølge ham selv.

- Selvsagt tenkte jeg på renommé. Vi har jobbet alle disse årene - og jeg ønsker ikke være en del av konkurs. Vi er langsiktige aktører i shippingmarkedet, sier Fredriksen.

Markedet vil snu
Skipsrederen er imidlertid varsom for å satse for tidlig og gjenta feilen til sin rival, gresk-amerikanske Peter Georgiopoulos, som lot rederiet GenMar bli dratt ned av å kjøpe for tidlig. Kjernen i Fredriksen strategi er fortsatt å vente med å satse mer av sin personlige formue, ifølge FT.

- Sålenge vi tror at det kommer til å bli verre, vi har kontanter i reserve og vi er tålmodige, vil vi åpenbart komme sterkt tilbake i shippingbransjen, sier han.

Skipsrederen tror markedet snur når minst 100 supertankere er skrapet.

- Med tiden, når markedet kommer tilbake, ønsker vi åpenbart å være nummer én, sier Fredriksen til Financial Times.

Mulig vendepunkt
Den anerkjente shipping-eksperten Martin Stopford i analyseselskapet Clarkson Research mener shippingmarkedet er i ferd med å snu.

  - Vi er på vei til et vendepunkt i shipping. Det er usikkert hvordan det vil uvikle seg, men det er en syklus som alle må ta et standpunkt til nå, sier han til Finansavisen mandag.

Stopford sier at interessen for kupp i shipping har vært et tema siden finanskrisens omfang begynte å bli klart.

- Skip er ikke billige nok enda, men om bankene begynner å selge pantene sine så er det mange pengesterke som vil ta dem. Men alt avhenger av hvordan bankene gjør dette. Herbjørn Hansson (skipsreder NAT, Nordic American Tankers) og John Fredriksen stiller seg i kø med alle andre her, og vi må vente å se hvordan spillet utfolder seg i år, sier han.

Les også:
Fredriksen vil bruke to milliarder på nye skip

Frontline må «se på hvordan de skal overleve 2012»


Super «ukelønn» for Fredriksen
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.