Med lekker design skal Volvo ta opp konkurransen med de små tyske kjøremaskinene.

DNtv:Se video fra prøvekjøringen av Volvo C30.

I den nye C30 er det trauste forlatt, og Volvo har kastet seg over en mer ungdommelig kjøpergruppe. Fronten er klassisk Volvo, som du finner igjen på S40, V50 og C70. Men fra siden og bak, har designerne definitivt fått boltre seg. Tankene går tilbake til den klassiske modellen P1800 og den ikke så klassiske 480 ES.

  Bakluken er i glass, og hele bakenden tar seg fint ut. Designen er satt foran det praktiske, da plassen i bagasjerommets størrelse ikke er spesielt imponerende. Om du da ikke legger ned baksetene.

Dette er en bil av typen "jeg-er-singel-og-urban". Det er svært kronglete å komme seg til baksetet, men det er god plass når du først har kommet inn, med svært gode seter til to personer. Plassen foran er også svært god, men bagasje kan du i prinsippet bare glemme.

Mye å velge i
C30 leveres med tre dieselmotorer og tre bensinmotorer, samt en flexifuel-motor. DN.no har kjørt den minste dieselmotoren samt bensin-toppmodellen T5.

For å ta den største først; T5-motoren yter 220 hestekrefter. Den føles ikke spesielt sportslig, selv om understellet er stivt, nesten til det ubehagelige i denne bilen. Bilen er morsom å kjøre, men forsvarer ikke en pris på over 500.000 kroner.

  Hva så med den minste dieselmotoren? For halve prisen får du bilen med en motor som yter 109 hestekrefter. Den lille bilen føles overraskende kvikk med denne motoren, men girene blir fort tomme, noe som ikke er et ukjent fenomen på dieselbiler.

Bilen føles stor og trygg, samtidig som den kjører relativt lett. C30 er for all del god å kjøre, men noen stor kjøreopplevelse som lokker deg ut i garasjen til enhver tid, gir ikke bilen.

Den frekke designen går ikke ut over Volvos varemerke, dette er en sikker bil, med det meste du kan ønske av sikkerhetssystemer. Det fører til at bilen ikke er noen lettvekter.

Harde konkurrenter
Minstemann i Volvo-familien skal konkurrere med BMW 1-serie, Audi A3 og ikke minst(!) Mini. Sammenlignet med BMW og Audi, blir det en smakssak hva du velger. Skulle valget falle på en bil i denne klassen omkring 600.000 kroner, hadde Audi S3 vært en klar favoritt.

Volvoen er penere enn de to tyskerne, og ligger ikke mye etter når det gjelder kjøreegenskaper. Vil du ha det ordentlig moro bak rattet, bør valget falle på Mini Cooper S.

Konklusjon:Kvalitetsfølelsen er svært god, bilen er god å kjøre, og designen er frekk. Men konseptet er litt sært.
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.