Active Brands solide stigning i salget i fjor, spesielt når det gjaldt Kari Traa- og Dæhlie-produkter, gjorde at overskuddet i fjor gjorde et voldsomt steg opp fra de foregående årene.
– Til tross for at sportsbransjen i noen av våre viktigste markeder, spesielt Norge og Sverige, har hatt et utfordrende første halvår, fortsetter vi veksten med cirka ti prosent så langt i 2017, skriver Espen Krogstad, konsernsjef i Active Brands, i en mail til DN.
Active Brands økte ikke bare omsetningen i konsernet med 225 millioner kroner fra året før, til 878 millioner kroner i 2016. Resultat før skatt viste 95,7 millioner kroner, som var en formidabel oppgang fra 9,6 millioner kroner i 2015. Driftsresultatet endte på 102,4 millioner kroner.
Den tidligere Nike og Helly Hansen-toppen leder selskapet som driver salget av klesmerker som Kari Traa, Bjørn Dæhlie, Johaug og flere andre merkevarer. Krogstad legger til at de venter en utflating av den solide veksten fremover. Etter kraftigst vekst i USA, Sverige og Finland ligger det an til at de i løpet av 2017 selger 40 prosent av varene sine utenfor Norge, dersom utviklingen fortsetter.
Tre oppkjøp på tre år
Active Brands gir bare ut samlet resultat for alle varemerkene sine, men skriver at det er spesielt er Kari Traa og Dæhlie som bidrar mest til veksten.
Kari Traa, som har satset på ullprodukter for kvinner, har økt markant de siste årene og ifølge Finansavisen var målet i desember 2016 å omsette for 500 millioner kroner i 2017.
Hvor mye Johaug-kolleksjonen har solgt for etter at dopingsaken ble kjent har ikke selskapet offentliggjort. Samtidig fortalte Bjørn Dæhlie til DN sist høst at klesmerket som bærer hans navn endelig var i pluss, etter at de vant en dyr kamp om en omfattende klesavtale med langrennslandslaget våren 2013. Dæhlie har doblet omsetningen de siste tre årene og det ble bekreftet at omsetningen nærmet seg rundt 200 millioner kroner.
– Active Brands har gjort tre oppkjøp de siste tre årene med Sweet Protection i 2014, Johaug i 2015 og Bula i 2016. Vi er åpne for å legge til flere merker i porteføljen dersom det kommer muligheter med merker som utfyller de vi allerede har, skriver Krogstad som påpeker at de ikke er i noen prosesser rundt nye oppkjøp per i dag.
Tjente rått
I mars ble det kjent at selskapet ble kjøpt opp av oppkjøpsfondet FSN Capital. DN skrev da at selskapets verdi var rundt en milliard kroner. Salget skal ha gitt investor Kjetil Holta, som var største eier i Active Brands, en gevinst på 500 millioner kroner og norske skistjerner til sammen 140 millioner kroner. De fleste av dem som tjente gode penger på salget reinvesterte gevinsten i selskapet og ble med videre som eiere i selskapet.
Norske skistjerner som Therese Johaug, Kari Traa, Bjørn Dæhlie, Hans Engelsen Eide og Aksel Lund Svindal er alle inne på eiersiden av Active Brands. De har bidratt med egne kolleksjoner til konsernet eller fungert som ambassadører og profiler for produktene.
Bjørn Dæhlie har tidligere sittet i styret til Active Brands og var en dem som fikk en solid gevinst da Active Brands i mars ble kjøpt opp av FSN Capital. Det samme gjaldt Johaug, Traa, Lund Svindal og Engelsen Eide.(Vilkår)